Regionale forskelle i kæders vækst

Kædernes Danmarkskort viser, hvor dagligvarehandlens aktører har haft fremgang og tilbagegang i kriseårene i landets fem regioner

Hovedstadsområdet blev i kriseårene den afgørende kampplads for dagligvarehandlen. Den helt store vinder i kampen om husholdningskronerne i hovedstadsområdet blev Dansk Supermarked, men også Lidl fik held med at indtage København og omegn.

Det fremgår af tal fra Retail Institute Scandinavia, som hvert år udgiver “Dansk dagligvarehandel -10 års statistik”, der dækker 2007-2027. På grundlag af tal fra årbogen har Dansk Handelsblad lavet beregninger over, hvordan aktørerne har klaret sig i landets fem regioner.

Her afslører tallene, at der er store forskelle på, hvordan aktørerne har tacklet udviklingen i landets fem regioner. Retail Institute Scandinavia har opdelt handlen i fire grupperinger: Coop, Dansk Supermarked, købmændene og Aldi/Lidl.

For kæderne er det mere interessant at se på penge i kassen frem for udviklingen i procenter. Tegner man sådan et billede, har Coop haft den største vækst målt i kroner i Jylland, mens Dansk Supermarked har taget den største vækst på Sjælland og især i hovedstadsområdet.

I hovedstadsområdet har Dansk Supermarked haft en vækst på 75,7 mio. kr., og den vækst er langt større end konkurrenterne. Coop havde en vækst på 8 mio., mens Aldi/Lidl fra 2008 har hentet en vækst på 28 mio. kr. Med til billeder hører, at det er Lidl, som står for fremgangen, men Aldi trækker ned.

Sådan gik det kæderne

Ser man på udviklingen i landets fem regioner, er den store vinder i kriseårene Dansk Supermarked, der har åbnet flere butikker og øget omsætningen i alle regioner. Koncernen er med kæderne Netto, Føtex og Bilka den eneste aktør, der har oplevet fremgang over hele landet med både tilgang af butikker og vækst i omsætningen.

Den store taber er købmændene, der har oplevet tilbagegang i butiksnettet over hele landet, men dog har øget omsætningen i Midtjylland og Syddanmark. Her er det Rema 1000, der trækker fremgangen.

Coop har reduceret butikstallet i det meste af landet og har kun i hovedstadsområdet fået en mindre tilgang af butikker. Trods færre butikker på landsplan har Coop vundet i omsætning i hele landet, dog mindst i hovedstadsområdet.

Aldi og Lidl har satset på at få flere butikker især i hovedstadsområdet. I hele Jylland står de to kæder svagere i butiksantal. Til gengæld har de vundet omsætning i hele landet, mest i hovedstadsområdet. I den udvikling er det Lidl, der står for fremgangen.

Sådan har de klaret sig

Coop er gået tilbage i antal butikker i det meste af landet, men har fået flere butikker i hovedstadsområdet. Omsætningen er øget i hele landet, mest i Nordjylland med 22 pct. og Midtjylland med 21 pct.

Dansk Supermarked har øget butikstallet i hele landet, mest i Midtjylland med 35 pct. og hovedstadsområdet med 30 pct. Omsætningen er øget i hele landet – med en vækst på 49 pct. i hovedstadsområdet.

Købmændene har haft store fald i butikstallet over hele landet – I Midtjylland med 40 pct. og Sjælland med 37 pct. Kun i to regioner er omsætningen øget, nemlig i Syddanmark med 12 pct. og Midtjylland med 5 pct.

Aldi/Lidl har fået færre butikker i hele Jylland. Den store vækst i sket i hovedstadsområdet med 36 pct. flere butikker. Til gengæld er omsætningen øget i hele landet – med hovedstadsområdet som højdespringer, hvor omsætningen er steget med hele 99 pct.

DEL
Forrige artikelKims er det mest nyskabende mærke
Næste artikelAlternativer til drikkemælk tager 3 pct. af markedet
Henrik Denman
Uddannet som journalist på Danmarks Journalisthøjskole i 1983. Har skrevet om dagligvarehandel og detailhandel generelt siden 1986, først som redaktør af fagbladet DetailBladet 1986-2007 og siden 2007 som journalist på Dansk Handelsblad. Skriver nyheder og reportager.