Prognose: Dansk Supermarked bliver størst

Coop spås i en ny prognose at blive overhalet af Dansk Supermarked

Foto: Dansk Supermarked

Coop har udsigt til at miste førertrøjen som Danmarks største dagligvarevirksomhed. Dansk Supermarked vil ifølge i en ny prognose overhale Coop frem mod 2027 og blive den største aktør på det danske dagligvaremarked. Det skønner Retail Institute Scandinavia i sin nye prognose om dansk dagligvarehandel frem til 2027.

Adm. direktør Henning Bahr ser en udvikling i de kommende 10 år, hvor Coop mister markedsandele, mens Dansk Supermarked vil vinde en større del af markedet for så at bytte rundt på første- og andenpladsen frem mod 2027.

Den udvikling vil være en konsekvens af det, Henning Bahr ser som en mere defensiv strategi hos Coop mod en mere offensiv strategi hos Dansk Supermarked.

– Vi har en ny situation, hvor Dansk Supermarked er offensiv og satser på butiksvækst. De bruger utrolig mange penge nu og i de kommende år på investeringer i nye butikker. Coop er markedsleder i dag, men med både Dansk Supermarked og Rema 1000 i offensiven skal kurverne jo krydse hinanden på et tidspunkt, siger Henning Bahr.

Defensiv Coop

Han har lagt som forudsætning for prognosen, at han forventer en defensiv strategi fra Coops side i de kommende år. Det forklarer han således:

– Coop vil næppe selv forvente, at de vil tabe så meget markedsandel i prognoseperioden. Men dels har det været en del af deres strategidiskussion, at de har behov for at forenkle deres organisation og butiksnet. Dels retter en større del af presset fra strukturudviklingen i dagligvarehandlen sig mod Coop. Tidligere sad købmændene med det store antal små butikker. Mange af dem er lukket nu, så i dag er det Coop, som sidder med mange af de små dagligvarebutikker.

– Jeg tror, at Coop mere har behov for at få kvaliteten og indholdet til i højere grad at fungere i de store butikker og så være villig til at lade nogle markedsandele sive for i stedet at tjene nogle flere penge.

Når det gælder Dansk Supermarked, mener Henning Bahr, at overtagelsen af et stort antal lejemål fra den nu lukkede Kiwi-kæde har givet koncernen er nyt momentum.

– Når Dansk Supermarked overtager en stor del Kiwi-lejemål i et hug, så får Dansk Supermarked også sat deres vigtigste kæde, Netto, i et nyt gear. I modsætning til tidligere prognoser kan vi nu forvente, at Dansk Supermarked vokser ganske pænt, når de på den måde øger deres butiksantal.

Henning Bahr peger på, at Dansk Supermarked i disse år har store investeringer i Netto, og desuden forventer han, at Føtex vil ekspandere i bymidter i en række provinsbyer med befolkningsvækst og i nye aflastningscentre.

Illustration: Ulrik Samsøe Figen
DEL
Forrige artikelFamilien har fået mere plads
Næste artikelDagligvaresalget falder fortsat
Henrik Denman
Uddannet som journalist på Danmarks Journalisthøjskole i 1983. Har skrevet om dagligvarehandel og detailhandel generelt siden 1986, først som redaktør af fagbladet DetailBladet 1986-2007 og siden 2007 som journalist på Dansk Handelsblad. Skriver nyheder og reportager.