Producenter skal ekspandere digitalt

Mange danske dagligvareproducenter halter bagud med at udnytte de digitale muligheder

Mange danske virksomheder halter bagud, og det kan få store konsekvenser, hvis de ikke prioriterer digitale løsninger højt. Arkivfoto: Mikael Hjuler

De danske dagligvareproducenter skal blive langt bedre til at udnytte de muligheder, som de fremadstormende digitale kanaler giver.

Det er konklusionen på en undersøgelse, brancheforeningen Mærkevareleverandørerne har gennemført. Foreningen har sammen med Syncronic gennem efteråret og vinteren foretaget en undersøgelse af de danske dagligvarevirksomheder for at få belyst, hvor digitale virksomhederne er.

Analysen viser, at de fleste virksomheder stadig kun er i startfasen, når det gælder om at udnytte de digitale muligheder. Til foreningens nyhedsbrev siger partner Henrik Knak fra Syncronic:

– Hovedparten af den danske FMCG-industri er stadig voldsomt bagud, både hvad angår det kommercielle og på supply chain-området. Kun de mest simple løsninger bliver taget i brud som eksempelvis mobilen, sociale medier og til dels analytics. Derfor er det vigtigt, at de danske virksomheder ser virkeligheden i øjnene og kommer i gang med at få erfaringer, lære de digitale teknologier og muligheder at kende og får opbygget nogle solide digitale kompetencer.

Mærkevareleverandørerne mener, at det er vigtigt, at producenterne tager bestik af den nye digitale virksomhed. Den kommer til at fylde meget mere i fremtiden.

Konsekvenser

Mange danske virksomheder halter bagud, og det kan få store konsekvenser, hvis de ikke prioriterer digitale løsninger højt. Digitalisering bidrager både til at sætte skub på innovation og kan styrke væksten i salget og desuden forbedre mulighederne for at styrke indtjeningen.

Analysen viser, at nettet som salgskanal kombineret med nye distributionsmuligheder giver geografiske forskydninger, hvor helt små leverandører har mulighed for at komme ind på nye markeder.

Henrik Knak fra Syncronic siger, at forskydningen, der forårsages af digitaliseringen, giver virksomhederne bedre muligheder for at ekspandere til nye markeder, som ikke har været tilgængelige før.

Formår virksomhederne ikke at udnytte denne mulighed, vil det ifølge Henrik Knak i høj grad kunne påvirke Danmark og de producenter, som i dag lever forholdsvis beskyttet. Vi vil i stedet se lande, der har en langt mere digital industri, træde ind på det danske marked.

DEL
Forrige artikelTjener penge på bæredygtig udvikling
Næste artikelDansk Supermarked vil sælge flere dagligvarer på nettet
Henrik Denman
Uddannet som journalist på Danmarks Journalisthøjskole i 1983. Har skrevet om dagligvarehandel og detailhandel generelt siden 1986, først som redaktør af fagbladet DetailBladet 1986-2007 og siden 2007 som journalist på Dansk Handelsblad. Skriver nyheder og reportager.