Procter & Gamble har frasolgt brands

Øget fokus på færre brands påvirker omsætningen i det danske selskab.

Procter & Gamble er en af verdens største mærkevarekoncerner. Foto: Procter & Gamble

Det danske selskab i den internationale mærkevaregigant Procter & Gamble fik i regnskabsåret 2016/17 et fald i omsætningen, der blev 63 mio. kr. mod 67 mio. kr. året før.

De to års omsætningstal ligger et godt stykke under tidligere års niveau, som i 2014/15 toppede med 116 mio. kr.

Årets resultat blev 11 mio. kr., mod 14 mio. kr. året før. Det anser ledelsen for at være tilfredsstillende.

En væsentlig del af forklaringen på det store fald i salget er det frasalg af mærker, som koncernen foretog i 2014. Procter & Gamble droppede op mod 100 brands for at koncentrere sig om de 70-80 brands, der solgte bedst og havde den stærkeste indtjening.

En del af frasalget omfattede en række kosmetikmærker og hårprodukter, bl.a. Wella, til kosmetikvirksomheden Coty. I Danmark blev frasalget reelt gennemført i 2016, og Wella-produkterne indgår i dag i handelsselskabet Bräuners portefølje.

Ledelsen i Procter & Gamble Danmark forventer i det nye regnskabsår en indtjening på niveau med sidste år.

DEL
Forrige artikelEn lille gruppe forhandlere bliver i Circle K
Næste artikelNy butik skal sælge for 80 mio. kr.
Henrik Denman
Uddannet som journalist på Danmarks Journalisthøjskole i 1983. Har skrevet om dagligvarehandel og detailhandel generelt siden 1986, først som redaktør af fagbladet DetailBladet 1986-2007 og siden 2007 som journalist på Dansk Handelsblad. Skriver nyheder og reportager.