Pris er et hot emne ved åbningen af Spar i Vissenbjerg

 Lørdag den 1. juli åbnede den første af de lukkede Kiwi-butikker som Spar

Kunderne venter spændt på at se, hvordan deres nye butik ser ud. Foto: Helle-Karin Helstrand

”Frugt og grønt er dyrere”, ”Mælken må ikke koste mere, så går jeg i Fakta”, ”Vinene koster noget mere” og ”Mathilde Kakaomælk koster det samme”.

Prisen var et hot samtaleemne, da borgerne i Vissenbjerg på Vestfyn lørdag morgen blev lukket ind i byens nye Spar.

Kunderne venter spændt på at se, hvordan deres nye butik ser ud.
Foto: Helle.-Karin Helstrand

Mange af dem husker butikslokale, sortiment og priser fra dengang, for få uger siden, da Kiwis grønne logo prægede facaden.

Det var også dengang et lille, grønt plastikkort gav 20 pct. rabat på frugt og grønt.

Nu står der Spar, og kunderne skal lære gul-pris-varer at kende.

Salgschef Jack Knudsen byder på skovbærfristelser fra den nye brød- og kageafdeling

Spars kædedirektør Niels Karstensen, der klippede den røde snor klokken 8 sammen med købmand Martin Lundgaard, forsøgte da også at tage brodden af de værste pris-diskussioner, inden de lukkede kunderne ind.

– Nu frygter i nok, at priserne er højere, end I er vant til. Men I vil blive overraskede. Spar kan godt matche discount, og oveni de gode priser vil I blive tilbudt nye varer, som I ikke har set før, sagde kædedirektøren.

– Og Martin er ikke bare butikschef. Han er jeres købmand. Det er hans butik, fortsatte Niels Karstensen.

Købmand Martin Lundgaard og kædedirektør Niels Karstensen klipper snoren

Glæder sig til at bestemme selv

Efter en kort velkomsttale fra Martin Lundgaard strømmede det ind med kunder, der for nogles vedkommende havde ventet en halv time, mens de nød en kop kaffe og en ”fristelse” med skovbær eller kanel.

Nu var tiden inde til at fylde kurve og vogne med svinemørbrader til 25 kr. per styk, halvanden liter Pepsi til 8,95 eller Kærgården til 9 kr.

Sussie Elkjær snakker med butiksudviklingschef i Spar, Brian Videbæk, om priserne i Spar.
– Hvis det er meget dyrere at handle i Spar, går jeg i Fakta, siger Sussie Elkjær, der dog ikke har nået at se på sortimentet i Spar.

Martin Lundgaard fik mange lykønskninger og skulderklap fra kunderne, der kender ham fra Kiwi. Han var nemlig franchisetester i kæden i et år, inden butikken lukkede.

– Jeg har været i Fakta i 16 år, adskillige af årene som butikschef. Men udfordringerne blev for få, og jeg ville gerne bestemme noget mere selv, derfor valgte jeg Kiwi, siger den 38-årige købmand.

– Nu skal jeg bestemme meget mere selv, og det glæder jeg mig til. Men det er gået hurtigt, og puha, der har været rigtigt mange ting, som jeg har skullet tage stilling til. Ting, der bare kører af sig selv, når man ikke er selvstændig. Blandt andet har jeg skullet søge tilladelse til at sælge håndkøbsmedicin og Lotto, fortæller Martin Lundgaard.

Kærgården til 9 kr. var blandt åbningstilbuuddene
Flere end 1100 kunder gik igennem kassen i løbet af dagen. Kurvene var godt fyldt op, og omsætningen landede på 30 pct. mere end på en lørdag i den tidligere Kiwi.

Som konkurrenter i gåafstand fra butikken har han en Dagli’Brugs og en Fakta. Naboen er en bager.

Butikken i Vissenbjerg er testbutik for den konvertering af tidligere Kiwi-butikker, som 25 butikker skal igennem. Den er indrettet med inspiration til kædens flagskibsbutik i Ejstrupholm, hvilket blandt andet betyder fokus på brød og convenience ved indgangen.

DEL
Forrige artikelHjem-Is solgt til internationalt selskab
Næste artikelOnlinehandel gavner de fysiske butikker
Helle-Karin Helstrand
Er uddannet på Danmarks Journalisthøjskole i 2000 og har stort set siden været tilknyttet Dansk Handelsblad. Har i perioder også arbejdet freelance på en lang række magasiner og fagblade. Skriver nyheder, reportager og redigerer avisens navnestof. Tager billeder og mindre videoer.