Presset Matas investerer 600 mio. kr.

Faldende omsætning og indtjening tvinger Matas til at tænke nyt

Topchef i Matas,Gregers Wedell-Wedellsborg, Foto: Matas

Ingen er i tvivl om, at Matas er presset - blandt andet af den hurtigt ekspanderende, konkurrerende kæde Normal, og nu vil den nye topchef Gregers Wedell-Wedellsborg vende udviklingen med en investering på 600 mio. kr. i både butikker og nethandel.

- Matas er en sund og god virksomhed med mange styrker, men vi skal handle nu for at spille en større rolle i vores kunders hverdag fremover, siger Gregers Wedell-Wedellsborg i en pressemeddelelse.

Matas investerer på nettet, men går også mod strømmen med investeringer i de fysiske butikker.

- Vi går efter at blive først, størst og bedst på nettet inden for vores felt med lynhurtig levering, Danmarks bredeste udvalg, og masser af gode tilbud. Derfor har vi lanceret dag-til-dag levering over hele landet - og blænder nu op for samme dags levering i hovedstadsområdet, siger Gregers Wedell-Wedellsborg.

Han har en fortid som koncernchef i Coop, hvor han bl.a. arbejdede med e-commerce.

Udmeldingerne kommer på dagen, hvor selskabet har offentliggjort årsrapporten for 2017/18. Den viser en omsætning på 3,42 mia. kr. mod 3,46 mia. kr. året før. Overskuddet for det seneste år blev på 280 mio. kr. mod 339 mio. kr. året før.

Gregers Wedell-Wedellsborg satser på at kunne øge Matas' omsætning med 300 til 500 mio. kr. fra de nuværende 3,4 mia. kr. over de næste fem år.

 

DEL
Forrige artikelNormal sætter turbo på skandinavisk ekspansion
Næste artikelMatas vil åbne grønne butikker
Helle-Karin Helstrand
Er uddannet på Danmarks Journalisthøjskole i 2000 og har stort set siden været tilknyttet Dansk Handelsblad. Har i perioder også arbejdet freelance på en lang række magasiner og fagblade. Skriver nyheder, reportager og redigerer avisens navnestof. Tager billeder og mindre videoer.