Premium lanceringer til forkælelse

Nydelse og forkælelse er et fællestræk ved de produkter, der er nomineret til Årets Lancering 2017.

Fire produktnyheder kæmper om at blive kåret til Årets Lancering 2017. Arkivfoto: John Ehbrecht

Mærkevareindustrien sender hvert år mange produktnyheder på markedet. Dagligvarebranchen gør klar til at udløse spændingen om kåringen af Årets Lancering 2017.

Prisen som Årets Lancering gives til den mest succesfulde produktlancering i dagligvarehandlen.

Nielsen har nu nomineret de fire mest succesfulde produktlanceringer i dagligvarehandlen eller Matas. Kåringen af Årets Lancering vil ske på Dagligvareleverandørernes årstræf den 8. marts i København.

– Vi har blandt nyhederne i 2017 set rigtig mange spændende tiltag, som rammer ind i flere af de store trends – sundhed, premium og convenience. Men der er også kommet mange nyheder inden for optimering af f.eks. emballage og forkælelse, siger Claus Werborg, der er global client business partner hos Nielsen i Danmark.

For at et produkt kan komme blive nomineret til at blive kåret som Årets Lancering, skal det opfylde en række kriterier.

Produktet skal være nyt i 2017 og være introduceret i dagligvarehandlen eller Matas.
Det skal have opnået et betydeligt salg, andel af kategorien og distribution i handlen, og det skal have bidraget til vækst i kategorien.

Desuden skal produktet tilføre noget nyt til kategorien.

Vinderen findes ved, at alle i branchen kan indstille egne og andres nyheder. Listen med over 300 produkter bliver gennemgået manuelt, og de fire nominerede lanceringer udvælges af Nielsen ud fra ScanTrac data, anbefalinger og Nielsens viden om kategorierne.

Fire nominerede

De fire nominerede produkter vurderes af forbrugerne.

De fire nominerede produktlanceringer fra 2017 er følgende med Nielsens begrundelser:
Baileys Iced Coffee forener iskaffe og alkohol i form af Baileys. Det er en nem måde at nye en iskaffe på med en blanding af arabica- og robusta kaffebønner og smagen af Baileys. Den indeholder fire pct. alkohol og kan være både en iskaffe med alkohol og en drink.

Med Magnum Pints lancerer Unilever endnu et premium produkt, denne gang i det voksende pints segment. Magnum Pints findes allerede i tre klassiske varianter, som kendes fra ispinde – Classic, Mandel og White. Designet på emballagen er nyskabende, da forbrugeren skal ”cracke” forpakningen inden den kan spises.

JDE’s espressokapsler under brandet L’Or er de første aluminiumskapsler i dansk – og global – dagligvarehandel, som er designet til Nespresso kaffemaskiner. Kapslen indeholder udvalgte kaffebønner fra nogle af verdens bedste kaffeområder, som er bæredygtigt dyrkede og 100 pct. UTZ certificerede.

Nescafé Azera er en super premium instant kaffe af høj kvalitet. Det er et conceniencevalg til espressoforbrugeren. Den højere pris pr. kop/kg tilfører værdi til kategorien, og samtidig skal produktet rekruttere nye og yngre forbrugere til kaffekategorien bl.a. med et design, der skiller sig ud på hylden.

DEL
Forrige artikelAalborgenserne vil have hygge med i handlen
Næste artikelFDB Møbler åbner eksportafdeling
Henrik Denman
Uddannet som journalist på Danmarks Journalisthøjskole i 1983. Har skrevet om dagligvarehandel og detailhandel generelt siden 1986, først som redaktør af fagbladet DetailBladet 1986-2007 og siden 2007 som journalist på Dansk Handelsblad. Skriver nyheder og reportager.