PostNord sender Nej tak-ordning videre til privat distributør

PostNord sender Nej tak-ordning videre til privat distributør

Foto: John Ehbrecht

Lige nu siger godt halvdelen af de danske husstande nej tak til at få reklamer i postkassen. Det sker via Nej tak-ordningen, der er skabt via en fællesaftale i detailbranchen med deltagelse af blandt andre Forbrugerombudsmanden og Forbrugerrådet.

Den ordning er nu flyttet fra det offentlige PostNord til det private distributionsselskab FK Distribution, der, efter PostNord er stoppet med at omdele adresseløseforsendelser, stort set har monopol på uddeling af reklamer.

Men FK Distribution er ikke alene administrator af den mere eller mindre offentlige ordning – virksomheden har også sin egen private, Nej tak+, hvor forbrugerne kan vælge en række tilbudsaviser efter ønske. Eneste krav er, at de skal være blandt de tilbudsaviser, som FK Distribution deler ud.

Når forbrugeren siger ja til at modtage udvalgte tilbudsaviser, sker samtykket til FK Distribution – ikke til de enkelte kæder, der heller ikke har adgang til en liste over, hvem der modtager deres tilbudsaviser.

Påtale fra Forbrugerombudsmand

Men det kan i fremtiden blive svært for forbrugerne at se forskel på den halvoffentlige og den kommercielle ordning.

Når forbrugerne eksempelvis klikker ind på reklamernejtak.dk, hvor de kan framelde sig reklamer, står de to ordninger sideordnede, ligesom forbrugeren også her kan tilmelde sig den digitale tilbudsavis minetilbud.dk. Siden er nemlig ejet af FK Distribution, der også ejer minetilbud.dk.

Det samme er den side, fk.dk/Contact/Forbrugerkontakt, som forbrugeren bliver ledt ind på, når man søger på PostNord, hvor man tidligere frameldte sig. Her kommer det kommercielle tilbud Nej tak+ endda først.

Forbrugerombudsmanden har ingen kommentarer til overdragelsen af ordningen til FK Distribution. Virksomheden har dog tidligere fået at vide af samme forbrugervagthund, at ”FK Distribution har overtrådt god markedsføringsskik i markedsføringen af konceptet NejTak+.”

FK Distribution havde blandt andet ringet til forbrugere uden at gøre dem tilstrækkeligt opmærksomme på, at de blev tilmeldt NejTak+, og hvad tilmeldingen indebar”.

Smed i postkasser med Nej tak

Distributøren er jævnligt ude med riven. I 2017 blev den offentlige Nej tak-ordning efter en evaluering, som de berørte brancher, Forbrugerrådet og Ombudsmanden deltog i, gjort permanent i 2017. Det betyder, at forbrugerne ikke længere skal forny sit nej. Det fik FK Distribution til ugentligt at købe Nej tak-lister af PostNord, og ifølge Jydske Vestkysten smed distributøren reklamer i adskillige postkasser, der var mærket med Nej tak.

Daværende FK-direktør Anders Ahlman sagde til Jyske Vestkysten, at man ignorerede skiltene på postkasserne, fordi ”når vi sammenligner de officielle data fra Postnord med de skiltninger, der er på postkasserne, så er der en forskel på cirka 20 procent. Postkasserne er simpelthen anderledes mærket end tallene i databasen”.

Ifølge ombudsmandsinstitutionerne skal distributører overholde gyldig skiltning.

Hæver priserne

FK Distribution har i mange år kæmpet med PostNord om kunderne. Blandt valgte Coop i en periode at få kædernes tilbudsaviser delt ud med PostNord. Det samme gjorde Lidl. Ved årsskiftet stoppede det kriseramte PostNord dog med at uddele adresseløse forsendelser, hvorfor FK Distribution ikke længere har nogle større konkurrenter.

Straks valgte virksomheden at hæve priserne til, hvad North Media i det seneste halvårsregnskab beskriver som ”fastlagt i forhold til det ressourcetræk, som omdelingen af den pågældende tryksag medfører”.

Det fik dog bl.a. De Samvirkende Købmænd og en række kunder til at klage til Konkurrencestyrelsen, men styrelsen har i første omgang henlagt sagen med henvisning til § 15 i konkurrenceloven, der siger, at styrelsen kan vælge nedprioritere en sag – afhængig af, hvilken betydning den har.

FK Distribution klagede for år tilbage til Konkurrencestyrelsen over PostNord, som distributionsfirmaet mente holdt et unaturligt lavt prisniveau.

Trues af Ja tak

Distributøren kan på længere sigt miste volumen, hvis Nej tak-ordningen ændres til en Ja tak-ordning, hvilket blandt andre Forbrugerrådet Tænk er stor fortaler for.

Organisationen følger hele tiden udvikling i mængden af nej-sigere, der nu har rundet 50 pct. – og det kan måske betyde, at ordningen bliver ændret, når branchen sammen med blandt andre Forbrugerrådet skal evaluere den permanente ordning i 2019

Et Borgerforslag til Folketinget, dateret den 2. marts, lægger ligeledes op til, at Nej tak-ordningen bliver ændret til en Ja tak-ordning. Forslaget skal dog have 50.000 støtter for at komme op i Folketinget – lige nu har det dog kun 1792 støtter.

DEL
Forrige artikelNu åbner Tesco dørene til ny discountkæde
Næste artikelNej tak-ordningen taber status i nyt regi
Helle-Karin Helstrand
Er uddannet på Danmarks Journalisthøjskole i 2000 og har stort set siden været tilknyttet Dansk Handelsblad. Har i perioder også arbejdet freelance på en lang række magasiner og fagblade. Skriver nyheder, reportager og redigerer avisens navnestof. Tager billeder og mindre videoer.