Politisk hjælp ønskes!

Noget andet vi som branche mærker, er den politiske bevågenhed, der er detailhandlen forundt. En af tidens stærkeste politiske trend er at opstille idealistiske visioner for alt fra øget udbud af kvalitetsfødevarer og lokale varer til mere økologi, glade grise og bedre folkesundhed.
Står det til politikerne, skal danskerne have flere, billigere, bedre og sundere fødevarer og derudover lade cola og slik stå tilbage på butikkernes hylder. I den politiske diskurs er det dagligvarehandlen, der skal tage ansvar for, at danskerne drejer ind på en sundere og mere kvalitetsorienteret sti, når de triller indkøbsvognen gennem butikkerne.
Men er det dagligvarebranchens ansvar at forme danskernes adfærd? Er vi politikernes forlængede arm? Det mener jeg ikke, at vi er. Vi skal tage vores del af ansvaret, og det vil vi gerne.
Men det er for let at skyde på dagligvarekæderne, for vi er til for forbrugerne. Det gælder både, når vi lancerer nye lokalt producerede kvalitetsvarer, og når vi har chips, øl og sodavand på hylderne.
Uden for den politiske logik hersker markedsmekanismerne.
De afgør i teorien, hvad der findes på hylderne i supermarkedet. I teorien, ja. For dagligvarehandel er som bekendt underlagt regulering, der influerer på vores udbud og den pris kunderne betaler. Så når vi får at vide, at danske dagligvarer er for dyre, er det konsekvensen af politiske faktorer, som moms og afgifter.
Eksempelvis er Danmark det eneste land i EU uden differentieret fødevaremoms.
Det, selv om lavere priser på udvalgte varer, f.eks. de økologiske eller grøntsagerne, ellers er glimrende redskaber til at fremme forbrugernes lyst til at købe dem.
I den sammenhæng kan det være relevant at vide, at det faktisk 'kun' vil koste Statskassen 1,12 mia. kroner at fjerne momsen helt fra økologiske varer. Min pointe er, at vil politikerne fremme en adfærd hos forbrugerne og i detailhandlen, så er det et politisk ansvar at drive processen og justere rammerne til.
Dansk dagligvarehandel tager som sagt gerne vores del af ansvaret. Vi vil gerne danskernes sundhed, mere økologi, flere lokale varer og højere fødevarekvalitet.
Det er der mange beviser på allerede. Men det er ikke en brancheopgave at regulere forbrugernes adfærd.
I andre branche som f.eks. vindenergi har politiske ambitioner for miljøet skabt et frirum for en hel industri og et grundlag for, at forbrugerne kan købe grøn strøm.
Desværre har jeg endnu ikke hørt de politiske krav til dagligvarehandlen fulgt op med bedre rammebetingelser for vækst og de nødvendige adfærdsregulerende tiltag.
I stedet bliver vi 'hjulpet' på vej med en ny reklameafgift og fortsat flad 25 pct. moms på alle fødevarer. Så en opfordring herfra til politikerne kunne være, at vi i fødevarebranchen vil rigtig gerne være med. Men vi kan og skal altså ikke løfte denne opgave alene.

Resten af indholdet 
er kun for medlemmer.

Prøv 4 uger gratis