Plantefars storsælger i Sverige

28 pct. af de solgte pakker med hakket fars i Netto Sverige var Naturli' Hakket i den første uge efter lanceringen af produktet

Interessen for den plantebaserede fars Naturli' Hakket er også stor i Sverige. Foto: Naturli' Foods

Mere end hver fjerde pakke hakket i indkøbskurven var lavet af planter frem for kød. Det er status efter, at Naturli’ Hakket blev præsenteret for svenskerne i Netto.

Det 100 pct. plantebaserede produkt, som ligner og smager som hakket oksekød, sælges nu i hele Sverige.

I Danmark blev kølediskene hurtigt tømt, da Naturli’ Hakket blev lanceret lige efter nytår.

I Sverige får den 100 pct. plantebaserede fars nu også stor opmærksomhed fra forbrugerne.

28 pct. af pakkerne med hakket, der landede i indkøbskurven i Netto i Sverige i den første uge efter lanceringen, var således en pakke Naturli’ Hakket, oplyser Naturli’ Foods i en pressemeddelelse.

Kødløse dage 

To ud af tre svenskere har mindst ét kødløst måltid om ugen, og tendensen i Sverige er lige så klar som i Danmark. Stadig flere ønsker at skære ned på kødet.

I Sverige findes Naturli’ Hakket i Netto, Ica, Coop, Axfood og Bergendahls, som tæller knap 2800 butikker i Sverige.

Hos Naturli’ Foods i Danmark er direktør Henrik Lund overvældet over svenskernes modtagelse af Naturli Hakket:

”Sverige og Danmark har altid været broderfolk, og vi har mange af de samme værdier. Både i Danmark og i Sverige oplever vi, at forbrugerne har startet en mad-revolution, hvor rigtig mange er blevet opmærksomme på, at det er godt for den enkelte, naturen og miljøet, at vi spiser mindre kød”, siger Henrik Lund.

Udenlandsk efterspørgsel

Jan Richter, indkøbsdirektør i Netto i Sverige, siger efter lanceringen:

”Vi oplever en meget stor efterspørgsel ude i butikkerne efter rigtig gode plantebaserede fødevarer. Interessen for Naturli’ Hakket har været overvældende fra første dag og er et udtryk for, at mange svenske forbrugere gerne vil købe vegetarisk”.

Naturli’ Foods har netop lanceret plantefarsen i Tyskland, og Polen følger som næste eksportmarked.