Plantefars skaber eksporteventyr

Naturlig' Foods åbner dørene til flere nye markeder

Naturli' plantebaseret fars, der blev lanceret herhjemme ved årsskiftet, sælges nu i supermarkedskæden Sainsbury's. Foto: Naturli' Foods

Naturlig’ Foods, der ejes af den norske fødevarekoncern Orkla Foods, banker stadig flere døre åbne på europæiske eksportmarkeder. Et nyt eksporteventyr tager nu form i England.

I England er efterspørgslen på nye typer af fødevarer i stærk vækst, og mere end hvert fjerde aftensmåltid på det britiske marked er i dag enten vegetarisk eller vegansk. Naturlig plantebaserede fars, der blev lanceret herhjemme ved årsskiftet, sælges nu i supermarkedskæden Sainsbury’s 400 butikker landet over.

Direktør i Naturli’ Foods, Henrik Lund, siger, at der er tale om en madrevolution internationalt.

– Rigtig mange elsker kød, men ved godt, at det er langt bedre for miljø, helbred og dyrevelfærd, hvis vi skærer ned på det. Budskabet om kødløse dage har befolkningen taget til sig, så vi har knækket en vigtig kode ved at udvikle et produkt, som er 100 pct. plantebaseret og kan erstatte det hakkede oksekød, siger han.

Ligesom plantefarsen sætter et lettere klimaaftryk end hakket oksekød gør, så gælder det også emballagen. Den består minimum af 50 pct. genbrugsplast.

DEL
Forrige artikelPantsag har topprioritet for ny topdirektør
Næste artikelHandlen på ny ministers dagsorden
Henrik Denman
Uddannet som journalist på Danmarks Journalisthøjskole i 1983. Har skrevet om dagligvarehandel og detailhandel generelt siden 1986, først som redaktør af fagbladet DetailBladet 1986-2007 og siden 2007 som journalist på Dansk Handelsblad. Skriver nyheder og reportager.