Per Bank anfægter væksttal fra Danmarks Statistik

Adm. direktør for Dansk Supermarked kalder det faktuelt forkert, når tal fra Danmarks Statistik viser større vækst hos supermarkeder end hos discountbutikker

Arkivfoto: Helle-Karin Helstrand

Danmarks Statistiks seneste detailomsætningsindeks for juli talte et tydeligt sprog for årets første syv måneder.

Væksten hos landets supermarkeder er 1,2 pct. mere end samme periode sidste år, mens discountbutikkerne samlet set må tage til takke med en vækst på 0,2 pct.

Som sådan intet nyt.

Det samme billede har Danmarks Statistik nemlig gengivet i værdiindekset for dagligvarebranchen i hele første halvår af 2017.

Alligevel var topchef Per Bank fra Dansk Supermarked Group ikke sen til at anfægte statistikken få øjeblikke efter, at Dansk Handelsblad havde publiceret artiklen “Supermarkeder slår discountbutikker på væksten”.

“Det er simpelthen faktuel forkert, da discount vækster væsentligt mere end supermarkederne også på trods af Kiwi-lukningen. Danmarks Statistik har ikke de samme præcise tal som dagligvarehandlen har, men vi tager gerne en dialog med Danmarks Statistik, så man undgår denne misinformation”, lyder det fra Per Bank i en kommentar til artiklen på Linkedin.

Retvisende
Hver måned udgiver Danmarks Statistik det såkaldte detailomsætningsindeks, der er et værdiindeks for alle dele af detailhandlen herhjemme.

Også dagligvarebranchen, der er opdelt i de fire underkategorier “købmænd og døgnkiosker”, “supermarkeder”, “discountforretninger” samt “anden detailhandel fra ikke-specialiserede forretninger”. Sidstnævnte dækker blandt andet varehusene.

Og hos Danmarks Statistik er man noget forundret over kritikken.

Fuldmægtig Lina Pedersen, der arbejder med detailomsætningsindekset, siger, at modellen bag statistikken er en relativ simpel model og afviser også en simpel regnefejl fra Danmarks Statistiks side.

– Pointen herfra er dog, at vi har alle de største kæder inde i vores system, og ud fra det datagrundlag mener vi, at vores tal er retvisende. Men vi har allerede taget kontakt til Dansk Supermarked, så vi kan få deres input. Tingene kan have ændret sig, så det kan være et definitionsspørgsmål, siger Lina Pedersen.

DEL
Forrige artikelStor ICA slipper godt fra at droppe tilbudsavisen
Næste artikelHjælp os med de rigtige tal
Søren Tougaard
Uddannet journalist fra DJH i 2005. Har herefter blandt andet mandsopdækket detailverdenen for Retail Institute Scandinavia og senest arbejdet som selvstændig journalist og kommunikationsrådgiver med fokus på detail, fødevarer og energi. Skriver nyheder, dybde og reportager.