Pause efter en svedig halvsæson

Leder af ansvarshavende redaktør Jesper Veber Knudsen

Foto: Ulrik Samsøe Figen

For nogle er sommeren den travleste tid på året overhovedet. For mange andre bringer den et velfortjent afbræk fra en hektisk hverdag.

Men uanset hvilken gruppe, man tilhører, har vi forhåbentlig den bedste del af sommer-vejret til gode, når det sidste Dansk Handelsblad på denne side af sommerpausen udkommer 7. juli.

Blæsten og regnen har i hvert fald ikke gavnet sommerhandlen indtil videre - men i år er der til gengæld andre faktorer, der har hævet temperaturen mærkbart i dagligvare-branchen.

I første halvdel af 2017 har vi nemlig set flere radikale tiltag, end vi har været vant til - fremkaldt af presset fra en skærpet konkurrence og en flad eller faldende omsætning.

Her tænker jeg naturligvis i første række på Dagrofa-koncernens nedlukning af discountkæden Kiwi, som har sendt de største dønninger gennem branchen, fordi den fik et efterspil, hvor alle discountkæderne forsøgte at "hjælpe" Dagrofa af med de overskydende Kiwi-butikker.

Som bekendt var det Dansk Supermarked og markedsleder Netto, der fik mest ud af det med nogle og fyrre nye butikker.

Ved deadline for denne udgave af Dansk Handelsblad er kun de første 20 placeret. Så føljetonen om Kiwi-butikkernes skæbne får lov til at fortsætte ind i eftersommeren.

Både i Netto, Spar der får 25 nye butikker, og formentlig også i andre kæder, der må nøjes med færre, må mange have travlt med at få klargjort de tidligere Kiwi-butikker til genåbning med nye skilte på facaden.

Derfor vil der formentlig være flere på arbejde i branchen i juli i år, end dem der plejer at hente den største bid af årets omsætning på få måneder i sommerlandet.

I den tyskejede discountkæde Aldi er der også folk på ekstraordinært arbejde. Kæden er inde i sidste fase af lukningen af hele 32 butikker - efter endnu et trecifret millionunderskud. De er imidlertid så små eller dårligt placerede, at ikke meget tyder på, at de igen kommer i spil som dagligvarebutikker.

Spørgsmålet om, hvor de resterende nye Netto'er åbner i tidligere Kiwi-lokaler, er særdeles interessant.

Men det er måske endnu mere spændende, hvordan godt 30 forhenværende Kiwi-butikker bliver fordelt, når Dansk Supermarked ikke selv skal bruge dem.

Vi ved endnu ikke, hvor de sidste butikker havner. Vi ved, at i det mindste nogle af dem kommer til at fortsætte som dagligvarebutikker - men ikke hvor mange.

Til gengæld lover vi, at vi bliver ved med at spørge, indtil det er oplyst. Og de kæder, som får del i den sidste fase i Kiwi-gildet, skal nok sørge for at hjælpe os.

Giganten Coop Danmark heller ikke haft et nemt første halvår.

Et dårligt regnskab fra 2016 er blevet fulgt af fortsatte af regnskabs- og IT-problemer - og en ophedet debat på de indre linjer om fordelingen af en milliardregning til forsinkede IT-investeringer.

Til gengæld slipper Coop for en større flugt blandt de selvstændige brugsforeninger i denne omgang.

Den store sydsjællandske forening i Fensmark, der meldte sig ud midt i juni, fik ikke følgeskab af andre inden fristen ved udgangen af halvåret.

Dermed er Coop sikret nogenlunde ro på bagsmækken det næste år. Volumentabet er begrænset, og Coops top ser nu ud til at nærme sig de utilfredse brugsforeninger, der vil have skruet franchiseaftalen sammen på en anden måde.

Dybest set handler det vel om størrelsen og fordelingen af betalingen for uundgåelige investeringer i familien. De selvstændige foreninger har en samlet egenkapital over fire mia. kr., og det er næsten dobbelt så meget som Coop Danmark. Den ubalance har gennem tiden ført til mange tovtrækkerier internt i Coop-familien.

Men Coop-koncernen står lidt svækket for tiden, så det er bestemt muligt, at de selvstændige brugser kan hente et stik i hjem i et langvarigt magtspil. Vi får se efter sommerpausen.

For de af jer, der er i fuld gang sommeren igennem, vil jeg ønske en god arbejdslyst og et godt salg. Til jer - og alle andre:

God sommer!

DEL
Forrige artikelMange Meny-købmænd har røde tal på bundlinjen
Næste artikelFlere køber ind i specialbutikkerne
Jesper Veber Knudsen
Har i mere end 15 år siden uddannelsen på Danmarks Journalisthøjskole beskæftiget sig med erhvervsjournalistik om især detailhandel og fødevarer. Før Dansk Handelsblad har han bl.a. arbejdet på Foodwire.dk, Økologi & Erhverv og som medredaktør på Levnedsmiddelbladet. Er daglig leder af bladets redaktion og skriver især nyheder og analyser.