Påskefrokosten køber vi i butikken

Kun 4 pct. vil købe silden på nettet - og kun 1 pct. vil købe snapsen i en onlinebutik.

Foto: Helle-Karin Helstrand

Selv om det er betydelig nemmere at købe ingredienserne til årets påskefrokost i et onlinesupermarked i stedet for at stå i kø i et supermarked, er det kun fire ud af 100, der vælger at købe ind via nettet.

Det viser en ny YouGov-undersøgelse, som er lavet på vegne af anmeldelsesplatformen Trustpilot.

Den viser, at 72 pct. af danskerne forventer at købe dagligvarer i forbindelse med påsken – i en fysisk butik, vel at mærke. For kun 4 pct. forventer at handle deres dagligvarer online.

– Vores undersøgelse viser, at selvom danskerne i høj grad har taget onlineshopping til sig, så er vi stadig tilbageholdende, når det kommer til dagligvarer. Når vi inviterer gæster til påskefrokost, vil vi i mindre grad tage chancer, hvis en levering skulle blive forsinket, eller noget ikke lever op til vores forventninger, siger Mathilde Lykke Bülow, kommunikationschef i Trustpilot.

Ud over dagligvarer vil 38 pct. købe alkohol i en fysisk butik op til påsken, og 54 pct. vil købe slik og chokolade. Kun henholdsvis 1 og 2 pct. vil købe disse varer på nettet.

Undersøgelsen er gennemført af analyseinstituttet YouGov. Der er i alt gennemført 1005 CAWI-interview med danskere i alderen 18-74 år, i perioden 11.-13. marts 2016.

DEL
Forrige artikelBanker overtrådte betalingstjenesteloven
Næste artikelCoop åbner kaffefabrik i Kenya
Helle-Karin Helstrand
Er uddannet på Danmarks Journalisthøjskole i 2000 og har stort set siden været tilknyttet Dansk Handelsblad. Har i perioder også arbejdet freelance på en lang række magasiner og fagblade. Skriver nyheder, reportager og redigerer avisens navnestof. Tager billeder og mindre videoer.