På indkøbsrejse via tilbudsaviser

Tilbudsdata giver kæderne mulighed for at hente inspiration om nye varer og leverandører fra 14 europæiske lande

Danske kæder kan nu nemt hente inspiration fra f.eks. spanske Hipercor eller franske Supermarché Coop.

Det er ikke kun forbrugerne, der lader sig inspirere af tilbudsaviser. Kæderne kan også hente inspiration, især fra udenlandske dagligvarekæders tilbudsaviser.

De danske kæder har hidtil kun haft mulighed for at bladre digitalt i tilbudsaviserne fra de nordiske lande.

Tilbudsdata indsamler tilbudsaviser og kataloger fra en lang række danske detailkæder og samler dem i en database.

De danske kæder kan koble sig på Tilbudsdatas baser fra alle de nordiske lande, men nu får kæderne mulighed for at hente inspiration fra hele 14 lande i Europa.

Nye varer

Ifølge Claus Nykjær fra Tilbudsdata er de danske kæder jævnligt blevet kritiseret for, at deres sortiment er for smalt, mangler nyheder, variation og inspiration. Med de nye søgemuligheder kan kæderne finde nye og spændende varer og leverandørerne på skærmen hjemme på kædekontoret.

– Ideen er naturligvis, at kædens indkøbere kan finde produkter, som vi måske ikke har set i Danmark, og så opsøge leverandøren. Vi tilføjer flere hundrede tilbudsaviser fra både dagligvarekæder og specialvarekæder til arkivet hver uge, så der er nok at arbejde med, siger Claus Nykjær.

Tilbudsdata har koblet sig på arkivet af aviser fra 14 lande, hvor forbrugerportalen Tilbudsugen er aktiv. Dermed kan man finde tilbudsaviser fra Polen, Tyskland, Belgien, Holland, Østrig, Schweiz, Italien, Portugal, Spanien og Frankrig.

DEL
Forrige artikelSpringer kassekøen over med mobilen
Næste artikelCoop-formand bakker Peter Høgsted op
Henrik Denman
Uddannet som journalist på Danmarks Journalisthøjskole i 1983. Har skrevet om dagligvarehandel og detailhandel generelt siden 1986, først som redaktør af fagbladet DetailBladet 1986-2007 og siden 2007 som journalist på Dansk Handelsblad. Skriver nyheder og reportager.