Overskudsmad uden risiko for høj moms

FødevareBanken betaler få kroner for store mængder overskudsmad, og det udløser derfor kun minimal momsafregning

Det er et tocifret millionbeløb, de store virksomheder ikke skal afregne for på grund af skattereglerne. Foto: Ulrik Samsøe Figen

Organisationer som FødevareBanken, der fordeler overskudsmad til socialt udsatte, kan ikke modtage overskudsmad fra butikker og producenter gratis.

Men foreningen kan aftale en pris med butikken eller producenten, der er så forsvindende lille, at der kun er tale om et symbolsk beløb.

Driftschef i FødevareBanken, John Køppler, siger til Dansk Handelsblad, at skattereglerne i dag fastslår, at donorer som butikker og producenter gerne må aflevere overskudsmad til f.eks. FødevareBanken uden at risikere at blive ramt af en stor momsregning.

Dermed maner han en frygt i jorden for, at virksomheder, der donerer overskudsmad, kan rammes af store momsregninger.

Den var en frygt, der kom frem i offentligheden ved årsskiftet.

– Vi laver aftaler med de virksomheder, der donerer overskudsmad til os om, hvad vi skal købe overskudsmaden for, og der er virkelig tale om et symbolsk beløb. Vi laver f.eks. en aftale om at modtage fire-fem paller fødevarer, og det afregner vi så for med en betaling på få kroner, siger John Køppler.

Sparer moms
Han siger desuden, at skattereglerne har stor betydning for, hvor meget store donorvirksomheder som Arla skal betale.

– Det er et to-cifret millionbeløb, de store virksomheder ikke skal afregne for på grund af disse skatteregler, siger han.

De Samvirkende Købmænd har tidligere fastslået, at butikker og producenter, der donerer overskudsmad, kun skal betale et symbolsk beløb i moms.

– Skat lægger vægt på, at der er tale om varer, som for producenter og butikker udgør “overskudsvarer”, dvs. varer, som virksomheden normalt ville destruere, og hvorved varerne udgør en negativ værdi for virksomheden. Her kan man betale moms af et mindre symbolsk beløb. Skat bruger direkte udtrykket “symbolsk beløb” i forhold til den normale værdi. Derfor er der ikke noget problem, sagde vicedirektør i DSK, Claus Bøgelund Nielsen, for nylig til Dansk Handelsblad.

DEL
Forrige artikelSammen om landsbyens købmandsbutik
Næste artikelFlere digitale fordele til loyale Coop-kunder
Henrik Denman
Uddannet som journalist på Danmarks Journalisthøjskole i 1983. Har skrevet om dagligvarehandel og detailhandel generelt siden 1986, først som redaktør af fagbladet DetailBladet 1986-2007 og siden 2007 som journalist på Dansk Handelsblad. Skriver nyheder og reportager.