Outdoor-reklamer dækker bedre de yngre forbrugere

Outdoor-reklamer øger afstanden til TV-reklamer i forhold til at dække de yngre forbrugere

Foto: AFA JCDecaux

Seertallene fra 2017 viser, ifølge Kantar Gallups TV Meter-måling, at TV2 havde en ugentlig dækning blandt de 15-29-årige på 41 pct. i 2017 mod 52 pct. i 2016. Til sammenligning rammer AFA JCDecaux godt 71 pct. af målgruppen i løbet af en uge, oplyser virksomheden i en pressemeddelelse.

Kim Skjoldborg, assisterende professor ved Erhvervsakademiet Lillebælt, mener, at outdoor-reklamer står stærkt lige nu såvel globalt som lokalt, og at fremgangen inden for outdoor-reklamer vil fortsætte af flere årsager.

”For det første evner outdoor at generere nettodækning hurtigt. I et stadig mere fragmenteret mediemarked står outdoor tilbage som det eneste medie, der kan nå alle målgrupper hurtigt. En anden årsag er den stigende digitalisering af outdoor, som vil betyde en meget kortere reaktionstid for annoncøren samtidig med, at effekten vil stige. Outdoor kombineret med eksempelvis TV vil blive endnu mere effektfuldt i fremtiden", siger Kim Skjoldborg.

Faldende opmærksomhed

Han understreger, at den stigende konkurrence om at fange forbrugerne skaber faldende opmærksomhed om det enkelte medie. Det gælder specielt online.

"Den faldende opmærksomhed betyder, at eksponeringskvaliteten for en række mediegrupper vil falde, mens den må forventes at stige for outdoor. Så alt i alt vil outdoor i fremtiden stå stærkere end for blot 10 år siden", siger Kim Skjoldborg.