Ostehandler vil opbygge en butikskæde

Med åbningen af ostebutikken Klingenberg Ost & Delikatesser i Rødovre Centrum har Kasper Østergaard åbnet sin tredje oste- og specialforretning

Foto: Henrik Denman

En ny kæde af ostebutikker er ved at sprede sig ud over landet. Klingenberg Ost & Delikatesser har åbnet en ny osteforretning i Rødovre Centrum, og den føjer sig til de to første butikker, som ligger i Odense og Middelfart.

Foto: Rasmus Holmgård

Indehaveren Kasper Østergaard arbejder ihærdigt med planer om at føje nye butikker til ostekæden.

– Jeg satser på at åbne næste butik i 2018. Vi har allerede kig på nogle gode adresser til flere Klingenberg-butikker, og jeg tror, at det kunne blive starten på en opblomstring af den stolte ostehandlertradition, hvis vi med denne kæde kunne skabe lidt mere opmærksomhed om vores fag og de bedste danske oste, siger han, da Dansk Handelsblad besøger det nye ostemekka i Rødovre Centrum.

Han fortæller, at hans koncept adskiller sig fra andre ostebutikker.

– En af tidens trends er, at flere unge spiser ost, men de vil helst spise det i form af tapas – så det er sådan, vi fanger mange nye kunders opmærksomhed.

Ostetapas

Ostenydere kan vælge mellem et stort udvalg af danske og udenlandske specialoste, og man kan desuden få oste fra små, danske mejerier. Ved montren kan man få skåret ostene til i den rette størrelse eller tilberedt en bakke med et udvalg af oste og salami, lige til at tage med hjem.

– Når vi satser på både at have det store udvalg af kvalitetsoste, som man kan gå på opdagelse i, og tapas med ost og pølse får vi alle aldre ind i butikken. Der findes mange dygtige ostehandlere herhjemme, men jeg synes, at branchen savnede noget ny og frisk energi. I de traditionelle ostebutikker er der generelt lidt ældre forbrugere, og det vil jeg gerne lave om, så vi får flere unge forbrugere ind. Vi tager det, der er oppe i tiden, og sørger for at have det blandt vores produkter, siger Kasper Østergaard.

To fynske butikker

Foruden et bredt udvalg af oste fører butikken bl.a. også olier, sennepper, pestoer, oliven, nødder, tørrede frugter, saft, sirup, chokolade, lakrids, kiks og marmelader.

– Vi driver en specialbutik, hvor det er vigtigt at have sig selv med i det. Det er vigtigt, at der er kvalitet i varerne, og vi skal have de rigtige mennesker til at stå i butikkerne, siger Kasper Østergaard.

DEL
Forrige artikelUdlejning af sommerhuse nærmer sig endnu en rekord
Næste artikelDen digitale vej til overlevelse
Henrik Denman
Uddannet som journalist på Danmarks Journalisthøjskole i 1983. Har skrevet om dagligvarehandel og detailhandel generelt siden 1986, først som redaktør af fagbladet DetailBladet 1986-2007 og siden 2007 som journalist på Dansk Handelsblad. Skriver nyheder og reportager.