Opkøb baner vej til markedstoppen

Ugens leder, Jesper Veber Knudsen, ansvarshavende chefredaktør

Foto: Ulrik Samsøe Figen

Der er nyheder, som kommer mere eller mindre ventet. Det gælder f.eks. for flertallet af skuffende danske somre.

Og så er der de nyheder, man slet ikke havde regnet med at opleve, fordi de forandrer verden radikalt. Berlin-murens fald og valget af Donald Trump som præsident i USA hører til de sidste.

En af aprils mest uventede nyheder i dagligvarehandelens verden kommer fra Storbritannien, hvor markedets nummer to og tre nu har besluttet sig for at slå sig sammen – efter en del år, hvor deres respektive positioner gradvist er blevet svækket.

Fusions-parterne er Dansk Supermarkeds gamle Netto-partner Sainsbury’s og Asda, som er ejet af verdens største detailvirksomhed, amerikanske Walmart.

Til sammen har de to ifølge den seneste opgørelse over markedsandele fra analysevirksomheden Kantar 31,4 pct. af markedet – mod 27,4 pct. til den hidtidige markedsleder Tesco. Sainsbury’s leverer de 15,9 pct. og Asda 15,5.

En handel af den størrelsesorden skal først godkendes af landets konkurrencemyndigheder. Den slags koster normalt frasalg i et eller andet omfang. Men der er en del at sælge ud af, uden at den nye konstruktion mister markedets førsteplads.

Så mange års ubestridte markedsleder Tesco må nok forberede sig på at miste tronen på hjemmemarkedet, når handelen en gang med tiden er fuldt gennemført.

Dermed er det lidt ved et tilfælde blevet tid til tronskifter i både dansk og britisk dagligvarehandel. Ikke helt på én gang, men det er kommet frem stort set samtidig.

Mens det på den anden side af Nordsøen sker i fuld offentlighed via en spektakulær handel, er det herhjemme foregået mere gradvist – og stille, for markedsandelene er ikke almindeligt tilgængelige.

I mange år er Dansk Supermarked Group blevet spået til at blive den største dagligvareaktør her i landet. Men næsten lige så længe bed Coop Danmark godt fra sig – og udbyggede endda en overgang førerpositionen, før det pludselig gik stærkt med at bytte pladser.

Det blev udslagsgivende, at Coop endelig droppede deltagelsen i det “space race” om at etablere flest nye butiks-kvadratmeter, der først i de seneste år er bremset op, efterhånden som flere aktører – med Coop i spidsen – har fundet ud af, at de faktisk ikke har råd til det.

Discountkæden Faktas voldsomme ekspansion i den første del af 2010’erne holdt Coop oppe som markedsleder – men den var samtidig ved at underminere de mere langsigtede indtjeningsmuligheder for hele Coop, da Fakta blev en af de helt store tabere efter afskaffelsen af lukkeloven for godt fem år siden.

Faktas koncept var slet ikke stærkt nok til at holde på kunderne. Ikke en gang i fem minutter…

Nu er det især lukningen af Fakta-butikker, der koster Coop markedsandele.

På toppen var der ca. 450 Fakta’er, og nu lander antallet lige omkring 360. Med 90 butikker færre omsætter Fakta på årsbasis omkring to mia. kr. mindre. Til gengæld er der et overskud i sigte.

Coop må nu overlade markedsleder-positionen til Dansk Supermarked Group, der på sin side har vundet marked gennem et opkøb af lidt mere beskedne dimensioner end Sainsbury’s køb af Asda i Storbritannien.

Dagrofas nedlukning af Kiwi-kæden for et år siden og Dansk Supermarkeds efterfølgende overtagelse af hovedparten af kædens butikker skabte imidlertid også et afgørende skred i markedet. Og særligt butikstilgangen til Netto har løftet Dansk Supermarkeds markedsandele.

Udadtil har Dansk Supermarkeds topchef Per Bank afholdt sig fra at triumfere over den nye markedsleder-titel, som vel at mærke er erobret fra hans gamle arbejdsgiver i Coop. Men den afspejler med al tydelighed det aktuelle styrkeforhold mellem de to giganter.

Tilbage i Storbritannien er det aftalt mellem de to nye fusionsparter, at den nye, fælles virksomhed skal hedde Sainsbury’s, at Walmart skal eje 42 pct. af aktierne, men en mindre andel af stemmerne – og at begge kædenavne, Sainsbury’s og Asda, fortsætter med hver deres profil.

Verdens største detailvirksomhed Walmart trækker sig dermed delvis fra Storbritannien, men også fra et andet stort marked, Brasilien. Vi skal hele tiden tegne nye kort over dagligvare-landskaberne…

DEL
Forrige artikelMilliard-udbud havner i Folketinget
Næste artikelDagrofa klar med sin CSR-strategi
Jesper Veber Knudsen
Har i mere end 15 år siden uddannelsen på Danmarks Journalisthøjskole beskæftiget sig med erhvervsjournalistik om især detailhandel og fødevarer. Før Dansk Handelsblad har han bl.a. arbejdet på Foodwire.dk, Økologi & Erhverv og som medredaktør på Levnedsmiddelbladet. Er daglig leder af bladets redaktion og skriver især nyheder og analyser.