Opgiv byttehandel med lanceringer

Det ville være ikke så lidt nemmere for dagligvarekæderne at få flere af de eftertragtede nyheder på hylderne, hvis ikke leverandøren samtidig skulle fjerne en anden af sine varer for at skabe plads.
Det mener Dagligvareleverandørernes adm. direktør Niels Jensen, som er helt med på den grundlæggende ide om, at der skal mere nyt ind i butikkerne.
- Succesraten for lanceringerne skal være højere.
En af de ting, jeg ofte hører fra medlemmerne, er, at de får besked på, at når de kommer med noget nyt, så er det en vare ud for en vare ind. Så skal man selv sortere i sortimentet. Men så tager man en sikker omsætning ud af forretningen, mens de nye innovative produkter fra starten har en lav og usikker omsætning - uden en langsigtet plan for, hvordan det skal blive stort. Derfor tror jeg, vi bliver nødt til at se på den lanceringsmodel, siger han.
Klare succeskriterier
Niels Jensen efterlyser samtidig tydelige succeskriterier for lanceringerne.
- Hvad er egentlig målet, hvor meget skal den levere i et tre, seks og 12 måneders perspektiv? Så arbejder man målrettet på at skabe succesen - i stedet for, at man bare smider ind og smider ud, siger han.
Der findes ganske vist en manual for den slags af ældre dato, men ifølge Niels Jensen bliver den slet ikke brugt nok.

Resten af indholdet 
er kun for medlemmer.

Prøv 4 uger gratis