Omdiskuteret kampagne sætter skub i Coops øko-salg

Trods kritiske ryster har de første 11 dage af Øktober-kampagnen hævet Coops økosalg med 24 pct.

Arkivfoto: Helle Karin-Helstrand

Coop og Danmarks Naturfredningsforenings Øktober-kampagne har mødt stærk kritik fra landbrugsorganisationer og internt blandt mange Coop-butikker.

Men kritikken ser i den grad ud til at være driblet udenom forbrugerne. Tværtimod har Coops kunder under kampagnens første 11 dage købt 24 pct. flere øko-varer i Coops butikker sammenlignet med samme periode sidste år, skriver Politiken.

Det er væsentligt mere end den generelle øko-vækst i Coop, der er steget med 11 pct. fra september 2016 til september i år. Dermed har kampagnen foreløbigt løftet salget med 13 procentpoint udover den forventede vækst.

Faktas økosalg vokser massivt
Coops CSR-chef Thomas Roland hæfter sig ved, at økosalget under kampagnen er vokset mest i Dagli'Brugsen og Fakta, som især er placeret i mindre byer i Jylland. Hos discountkæden Fakta kan Coop sågar notere en salgsfremgang på økologi på hele 40 pct. siden kampagnens start.

"Det er en enormt positiv udvikling, der viser, at brugerne kvitterer, når man iscenesætter økologi og gør varerne tilgængelige i butikken", siger Thomas Roland.

Medlemsfremgang
Han mener selv, at fremgangen i øko-salget skyldes, at Coop i samarbejde med Danmarks Naturfredningsforening taler markant om de væsentlige forskelle på økologi og konventionel fødevareproduktion.

Selv om forsiden af den seneste udgave af Samvirke har affødt voldsom kritik, har under 100 personer, ifølge Thomas Roland, valgt at forlade Coop. I samme periode har Coop oplevet en fremgang på ca. 2.500 medlemmer, hvilket er 500-1.000 personer over det normale niveau.