OK lander rekordoverskud

Energikoncernen OK landede et overskud på 537 mio. kr. før skat efter ny rekordomsætning på mere end 8 mia. kr.

OK var i storform i 2017 med et nyt rekordregnskab og et overskud på 537 mio. kr. før skat. Foto: OK

2017 var et rekordår for energikoncernen OK, der er delvist ejet af Coop Danmark med en ejerandel på 20 pct. samt de selvstændige brugsforeninger.

Samlet set var omsætningen i 2017 mere end 8,2 mia. kr. i OK-koncernen mod forrige års 6,9 mia. kr. Den kraftige vækst på over 1,3 mia. kr. betød også, at koncernen kom ud af 2017 med et overskud på 537 mio. kr. før skat.

Energikoncernen oplevede en vækst i salget af brændstof til både privatbilister og til transportsektoren, et boom i salget af svanemærkede bilvaske og en stor vækst i salget af varmepumper til såvel private og erhvervskunder. Samtidig præsterede datterselskabet Kamstrup også sit bedste resultat nogensinde efter en fremgang i omsætningen på 20 pct.

Udlodder 150 mio. kr

Ifølge Jørgen Wisborg, adm. direktør i OK og bestyrelsesformand i Kamstrup, er der flere årsager til væksten og den øgede indtjening.

“Hvis vi ser isoleret på energiselskabet OK, er der ingen tvivl om, at OK først og fremmest har et brand som et solidt, dansk selskab med en stærk lokal forankring i form af mere end 660 tankstationer landet over. Det betyder noget på et marked, der er præget af nye, udenlandske aktører. For Kamstrups vedkommende er det flotte resultat omvendt båret af en stadig stigende tilstedeværelse på verdensplan inden for intelligent måling og styring af energi- og vandforbrug,” forklarer Jørgen Wisborg, i en pressemeddelelse.

OK’s medejere, f.eks. forhandlere, vognmænd, landmænd og andre erhvervskunder, kan i forbindelse med årets resultat se frem til en udlodning på ca. 150 mio. kr., hvilket er på niveau med sidste år, oplyser selskabet.

DEL
Forrige artikelMinister modtager DSKs tobaksudspil positivt
Næste artikelTrecifret millionforbedring i Fakta
Uddannet journalist fra DJH i 2005. Har herefter blandt andet mandsopdækket detailverdenen for Retail Institute Scandinavia og senest arbejdet som selvstændig journalist og kommunikationsrådgiver med fokus på detail, fødevarer og energi. Skriver nyheder, dybde og reportager.