Økosalg til foodservice haler ind på detailhandlen

9,2 pct. af det samlede salg til foodservice er økologisk. I detailhandlen udgør økosalget 9,6 pct.

Foto: Økologiske Landsforening

Salget af økologiske føde- og drikkevarer til foodservice fortsætter i 2016 sin markante stigning, og andelen af det samlede salg ligger meget tæt på niveauet i detailhandlen.

Det viser helt nye tal fra Danmarks Statistik.

Økosalget endte i 2016 på 2 mia. kr. i 2016, hvilket er 21 pct. højere end salget i 2015.

Økologiske varer udgjorde 9,2 pct. af det samlede salg af mad- og drikkevarer til foodservice i 2016. I detailhanlden lå tallet på 9,6 pct. sidste år.

Foodservice dækker over mad fra køkkener i institutioner, restauranter, kantiner, caféer, udbringning mv., og det er i høj grad tilgangen af økologiske spisesteder, der sikrer den stejle stigning.

– Økologien har ikke mindst bidt sig fast i det offentlige køkkener, som breder de økologiske måltider ud til hele landet. Økologisk køkkenomlægning indbefatter, at maden laves fra bunden, madspild reduceres og at der kommer masser af sæsonens grønt på tallerkenen, mens der skrues lidt ned for kødet. På den måde kan man opnå mere velsmagende, sundere, økologiske måltider – og vel at mærke indenfor samme budget. Derfor arbejder 30 kommuner i dag målrettet med økologi i de kommunale køkkener, siger Torben Blok, markedschef for foodservice i Økologisk Landsforening.

Han mener, at flere økologiske spisesteder er på vej.

– Mange spisesteder lever allerede op til kriterierne for at få spisemærket, men høster endnu ikke den fulde fortjeneste, siger Torben Blok.

 

Mejerivarer og kolonialvarer udgjorde hver en tredjedel af det samlede salg af økologiske varer til foodservice i 2016. Frugt og grønt tegnede sig for 23 pct. af salget.

I både foodservicesektoren og i detailhandlen er stigningen i salget af økologiske frugt og grønt størst.