Det økologiske julebord lader vente på sig

Blot 1. pct. af Beauvais rødkål er økologisk, og Danmarks største akvavitproducent har ingen færdige øko-snaps i sortimentet

En meget lille andel af danskernes snaps og rødkål på julebordet er økologisk. Foto: Colourbox

Når danskerne for alvor går ombord i julemaden, er der en ret stor sandsynlighed for, at rødkålen og snapsen ikke er økologisk. Specielt, hvis de ikke er hjemmelavede.

Beauvais sælger ca. 3.000 tons rødkål til butikkerne om året, men blot de 3 tons er den økologiske udgave.

– Af vores samlede salg er det ca. 1 pct., der er økologisk rødkål, oplyser Elisabeth Voss, HR- og informationschef hos Orkla Foods, der ejer Beauvais.

Hos Danmarks største producent af akvavit, Arcus Danmark, der står bag Aalborg Akvavit, er der indtil videre kun et økologisk produkt i sortimentet i form af Aalborg Basis, som er en økologisk gør-det-selv snaps. Ingen af virksomhedens færdiglavede snaps er således økologisk.

– Økologi rykker jo mere og mere ind i dagligvarehandelen og dermed vil dele af spiritus- kategorien også blive omfattet af denne trend. Vi har en Aalborg Basis-gør-det-selv snaps og mærker en stigende interesse fra folk, der vil lave deres egne snaps, men jeg tror også, der kommer flere økologiske akvavit-varianter til, fortæller Morten Wilms, kategorichef, Arcus Danmark.

Stigende salg af øko-marcipan
Ifølge en nylig prognose fra Økologiske Landsforening vil dagligvarebutikkerne opleve en vækst på det økologiske salg i år på 12 pct., svarende til en vækst på 1 mia. kr.

Ifølge Økologisk Landsforenings opgørelse er kartofler den varegruppe, der i første halvår af 2017 har øget den økologiske andel næst mest herhjemme med en vækst på hele 40 pct.

Hos en af landets store producenter af spisekartofler, Danespo, har man de senere år oplevet en vækst i salget af spisekartofler på 10 pct. i november og december, men der er dog ikke udsigt til et markant ekstra salg af økologiske spisekartofler i perioden.

– Vores andel af den samlede omsætning, som stammer fra økologi, er meget konstant, så det økologiske salg følger med op i november og december, men udgør ikke en øget andel af det samlede salg, så vi ser ikke en yderligere vækst på økologiske kartofler i den periode, siger Henrik Knude Larsen, salgschef hos Danespo.

Hos Odense Marcipan oplever man både et øget salg af konventionelt og økologisk marcipan i julesæsonen, men endnu udgør den økologiske marcipan kun en mindre andel af det totale salg, selv om der er stor vækst i kategorien.

– Vi kan allerede nu se, at vi i år ligger på indeks 150 på salg af økologisk marcipan, og vi forventer, at udviklingen i fremtiden vil pege i retning af øget salg af økologiske produkter, siger Gitte Elker Bruun, marketingchef i Odense Marcipan.