Øko-salget vokser med 12 procent

Alle regioner bidrager til væksten, viser nye tal fra Nielsen

Arkivfoto: Ulrik Samsøe Figen

Salget af økologiske fødevarer i dagligvarebutikkerne fortsætter med at vokse kraftigt herhjemme.

Målt over et rullende år fra uge 24 2017 til samme måned i år er salget af økologi vokset med 12 pct., viser tal fra analysebureauet Nielsen.

Til sammenligning er salget af konventionelle produkter i dagligvarebutikkerne kun vokset med 0,5 pct. i samme periode.

Ifølge Nielsen udgør økologi nu 8,7 pct. af det samlede salg i dansk dagligvarehandel.

“Den øgede efterspørgsel efter økologi stiller større krav til både leverandører og retailere. Pladsen i køleskabet og på hylderne ændrer sig ikke, og opgaven er derfor at stille med det optimale sortiment og det optimale space, der bedst muligt tilfredsstiller den lokale efterspørgsel, og som samtidigt minimerer risikoen for udsolgt-situationer”, skriver Nielsen i deres nyeste indsigt.

Pres på butikker i København

Udviklingen viser, at det økologiske salg er vokset mest på Fyn og i Midt- og Sydsjælland det forgangne år med vækstrater nær 14 pct.

Herefter følger Nordsjælland og Østjylland med vækstrater lige under 13 pct.

København er dog fortsat der, hvor forbrugerne har den højeste andel af økologi set i forhold til deres samlede forbrug af fødevarer.

Således står indbyggerne i København for 32 pct. af al økologisk forbrug herhjemme, mens Sønderjylland, Nordjylland og Vestjylland fortsat er de områder med den laveste øko-andel i forhold til indbyggernes samlede dagligvareforbrug.

“Tages der højde for befolkningsudviklingen i Danmark, er Københavnsområdet det sted, hvor der er den laveste udvikling  i FMCG-forbruget (Fast Moving Consumer Goods) både hvad angår økologi og konventionelle fødevarer. Dette skyldes den stigende fokus på madspild, mere udespisning samt køb fra andre kanaler, som er særligt udbredt i Københavnsområdet, lyder det fra Nielsen.

Analysebureauet peger på, at den hårde konkurrence om forbrugernes dagligvarebudget i især København betyder, at dagligvarekæderne må tænke anderledes for at fastholde deres andel af markedet.