Odd Reitan tager ansvaret for norsk nedtur

Odd Reitan tager det fulde ansvar for Rema 1000' tab af markedsandele og en faldende omsætning i Norge

Odd Reitan erkender, at Reitangruppen ikke gør alt rigtigt. Koncernens overskud blev dog stadig 2,7 mia. kr. i 2017. Arkivfoto

Rema 1000 har været ude i en hidtil uset turbulens i Norge i år. Modgangen begyndte allerede kort inde i 2017, hvor lanceringen af en ny mobilapp som del af fordelsprogrammet Æ voldte flere tekniske problemer og skabte mange frustrerede Rema 1000-kunder. Blandt andet opdagede en udvikler en sikkerhedsbrist, der betød, at han kunne se kundernes kvitteringer.

Og modgangen accelererede yderligere med beslutningen om at fjerne øl-leverandørerne Hansa Borg og Mack fra kædens hylder.

En beslutning, der flere steder mødte stor frustationer fra kunderne, og som var en væsentlig årsag til, at Rema 1000 pludseligt mistede markant omsætning og raslede ned som nummer 67 på en liste over 70 virksomheder i hjemlandet med det bedste omdømme.

Kommunikationsfejl
Overfor Finansavisen indrømmer Odd Reitan nu, at det var en fejl at kommunikere leverandørskiftet ud til kunderne.

– Set i bagklogskabens lys skulle vi bare have siddet stille i båden. Vi lagde prognoser for, hvor vi skulle være om 12 måneder, og vi havde faktisk regnet med, at omsætningen ville stå stille en periode, siger Odd Reitan.

I stedet faldt omsætningen, hvilket Odd Reitan og resten af Rema 1000-toppen slet ikke var forberedt på.

Ifølge analysebureauet Nielsen har Rema 1000′ markedsandel faldet fra 24,8 pct. i første halvår af 2016 til 23,7 pct. i første halvår af 2017. Og Ifølge Aftenposten er Rema 1000′ omsætning faldet med mere end 4 pct. i samme periode, hvor omsætningen er vokset hos konkurrenterne Kiwi og Coop.

Odd Reitan fortæller, at købmændene har tilpasset driften og reduceret omkostningerne,  og at lønomkostningerne nu udgør en lavere andel af omsætningen end sidste år. Derfor tror han også, at bunden er nået, og at Rema 1000 vil vokse igen i hjemlandet.