Nyt spil skal trække unge ind på handelsuddannelserne

Dansk Erhverv og HK skaber et nyt virtual reality spil, der skal fortælle de unge om mulighederne ved at have en erhvervsuddannelse inden for handelsområdet.

Foto: Michael Kunov

Politikerne på Christiansborg har besluttet, at 30 pct. af de unge allerede i 2025 skal vælge en erhvervsuddannelse.

Derfor vil Dansk Erhverv og HK Handel sikre, at flere unge lærer de mange muligheder at kende, som er, når man har taget en erhvervsuddannelse inden for handelsområdet.

Med støtte fra Nordea-fonden udvikler Dansk Erhverv og HK Handel derfor et virtual reality spil til danske skoleelever.

– Det er et nytænkende og målgruppeorienteret tiltag, som vil åbne børn og unges øjne for, de mange spændende opgaver en handelsuddannelse byder på, siger Henrik Lehmann Andersen, direktør i Nordea-fonden. Fonden støtter tiltaget med 2 mio. kr.

– Det er en anderledes måde at gøre det virkelighedsnært for eleverne, så de får oplevelsen af at være en del af de opgaver og udfordringer, de bliver stillet overfor, når de vælger at gå erhvervsuddannelsesvejen, siger Kate Ziegler, formand for HK Handel Nordjylland og formand for det faglige udvalg for handelsuddannelsen.

VR-spillet skal være klar til erhvervsvejledningen for 8. klasser i efteråret 2018.

440.000 danskere er allerede i dag beskæftiget i danske handelsvirksomheder, og branchen tegner sig for hver fjerde praktikplads i erhvervsuddannelserne på det private arbejdsmarked.

DEL
Forrige artikelMedie: Coop lider milliontab i første halvår
Næste artikelLidl har kåret årets elev
Helle-Karin Helstrand
Er uddannet på Danmarks Journalisthøjskole i 2000 og har stort set siden været tilknyttet Dansk Handelsblad. Har i perioder også arbejdet freelance på en lang række magasiner og fagblade. Skriver nyheder, reportager og redigerer avisens navnestof. Tager billeder og mindre videoer.