I Coop og SuperBrugsen kender de Michael Løve-effekten. Han overtog en lidt træt og retningsløs kæde, da han blev direktør for SuperBrugsen i 2011, men fik den i de følgende år i den grad skåret til og sat tilbage på sporet, så supermarkedskæden siden da har leveret vækst og overskud som ingen anden i Coop-familien.

I Nettos ejer Salling Group er der forventninger til en form for gentagelse af det kunststykke, når nu Michael Løve er sat i spidsen for at genrejse markedslederen, som kun holder gang i væksten i kraft af en større tilgang af butikker.

De enkelte Netto-butikker kan have det langt sværere i deres respektive markeder, hvor ikke mindst konkurrencen fra et stigende antal Rema 1000-butikker går ud over omsætningen.

Men supermarkederne er også blevet bedre til at tilbyde noget ekstra, og i en opsvingstid er de også billige nok til, at det kan få kunderne til at droppe tanken om at spare lidt ved at tage dagens indkøbstur nummer to i en discountbutik.

Netto er bestemt ikke uden grund blevet kendt for rodede butikker, men nu skal der gøres op med rodet. Efter et par tilløb til et nyt koncept er Netto nu landet på sit supermarkedslignende koncept 3.0 – og det er meget tæt på at være i mål.

Åbningen på Kongelundsvej på Amager først i juni bliver fulgt af yderligere fire testbutikker, og på topniveau i Salling Group bliver der holdt særdeles godt øje med, om de leverer en forventet omsætningsstigning, for derefter skal konceptet rulles hurtigt ud med 100 konverteringer om året.

Projektets succes bliver af afgørende betydning for Sallings danske vækst i de kommende år.

Udfordreren Rema

Der er naturligvis ingen i Netto, der taler højt om det, men hovedudfordringen for kæden må være at løfte omsætningen i de nye og lækrere butikker helt op i Rema 1000-niveau – og gerne over. Rema er i den grad blevet målestokken for discountsucces herhjemme, og sidste år solgte den gennemsnitlige Rema for godt 45 mio. kr., selv når man tæller de 20 nye butikker med, der ikke var åbne hele året.

Franchisekædens norske ejere har for længe siden erklæret det som et mål at overhale Netto som Danmarks største dagligvarekæde målt på omsætning, og hvor det engang lød noget urealistisk, virker det nu snarere som et spørgsmål om tid. Alt andet lige. Rema-butikkerne er ikke udpræget spektakulære, og konceptmæssigt arbejder man langt hen ad vejen med små og diskrete virkemidler, når noget bliver forandret. Men det bedste kort på hånden er så absolut kædens franchisekøbmænd, der på butiksniveau fungerer som indpiskere, der nok skal sørge for at få trimmet butikken grundigt, så den (stort set) altid fremstår indbydende.

Gennemgående spiller de også en rolle i de lokalsamfund, butikken er en del af, som en butikschef i Netto ville have svært ved. Det giver goodwill.

Den menneskelige faktor

Tilbage til Netto er direktør Michael Løve også fuldt ud klar over, at det ikke er nok at skabe lækre rammer i butikkerne. For der skal engagerede mennesker til for at fylde dem ud og skabe et attraktivt butiksmiljø – hver eneste dag. Og den investering er måske i virkeligheden den vigtigste, man kan foretage i Netto-regi, hvor tendensen til at skære mere i butiksomkostningerne pludselig giver bagslag, hvis kunderne bliver for trætte af rod og uengagerede medarbejdere.

Selve 3.0-konceptet skal nok falde i danskernes smag. Nu bliver det spændende at se, om kæden også lykkes med at hæve standarderne for ledelse og engagement

DEL
Forrige artikelKøbmænd belønner madspildspioner
Næste artikelNettos topchef kræver omsætningsvækst
Jesper Veber Knudsen
Har i mere end 15 år siden uddannelsen på Danmarks Journalisthøjskole beskæftiget sig med erhvervsjournalistik om især detailhandel og fødevarer. Før Dansk Handelsblad har han bl.a. arbejdet på Foodwire.dk, Økologi & Erhverv og som medredaktør på Levnedsmiddelbladet. Er daglig leder af bladets redaktion og skriver især nyheder og analyser.