Danskerne skal klare flere af deres indkøb i lokale forretninger, hvis butiksdøden på landsplan skal bremses, og der også i fremtiden skal eksistere lokale butiksmiljøer uden for de største byer. Èt skridt på vejen tages 25. april 2020, hvor den første ”Sæt pris på din by – Køb Lokalt”-dag afvikles i 14 danske byer.
Bag projektet står De Lokale Ugeaviser, BiDdanmark, MobilePay og reklamebureauet Marketsquare. Ifølge initiativtagerne skal dagen ikke blot markere sig som en årligt tilbagevendende, og voksende, handelsdag til gavn for butikslivet, men også styrke lokalsamfundene.
– Målet er, at rigtigt mange butiksmiljøer i Danmark afvikler en festdag 25. april og årene efter. Borgerne og den lokale detailhandel skal minde hinanden om, at et mangfoldigt og blomstrende butiksliv er den afgørende og helt centrale forudsætning for at bevare og styrke dynamiske lokale bysamfund,” siger Jens Thrane-Møller, direktør for Marketsquare i en pressemeddelelse.
Parterne gennemførte i 2018 et pilotprojekt i Assens, Hillerød, Holstebro og Hærvejsklyngen (fem landsbyer i Vejen kommune), hvor de deltagende butikker ifølge initiativtagerne bredt rapporterede om stigende kundetal.
De deltagende byer i 2020 er indtil videre: Give, Søborg, Bagsværd, Buddinge, Holstebro, Herlev, Tønder, Egtved, Bør-kop/Brejning, Hillerød, Hjørring, Hørsholm, Assens og Hvidovre.