Nye tal vender op og ned på væksten i dagligvarebranchen

Discountbutikker vækster mere end supermarkeder, og de store varehuse klarer sig langt bedre end tidligere vurderet, viser nye reviderede detailsalgstal

Landets discountbutikker driver væksten i dagligvarehandelen, viser de nyreviderede væksttal fra Danmarks Statistik. Også de store butiksformater klarer sig langt bedre, end hvad tidligere offentliggjorte tal har indikeret.

Det sker yderst sjældent, at Danmarks Statistik reviderer tallene så markant, at det flytter hele privatforbruget i Danmark. Det er ikke desto mindre tilfældet i den netop reviderede opgørelse over det brancheopdelte detailomsætningsindeks gældende til og med august. Og det endda i positiv retning.

For mens de gamle tal viste en ganske beskeden vækst i detailsalget på 0,8 pct. målt for 3. kvartal i år sammenholdt med samme kvartal sidste år, så udviser det efter revisionen nu en vækst på 1,5 pct.

Ifølge Danmarks Statistik skyldes revisionen, at en stor indberetter, nemlig Dansk Supermarked Group, har ændret sine tal fra januar 2015 og frem til september 2017. Den markante revision er sket, efter Dansk Supermarkeds topchef Per Bank i forrige måned på Dansk Handelsblads Linkedin-side anfægtede tallene fra Danmarks Statistik, der viste, at væksten var større blandt supermarkeder end hos discountbutikkerne.

Efterfølgende har Dansk Supermarked været i dialog med Danmarks Statistik for at få skabt klarhed over opgørelsen, hvilket altså har resulteret i de nye omsætningstal. Og de nye tal viser klart, at Per Bank har så ganske ret.

Discount og varehuse opjusteret

Således er salget hos discountbutikkerne blevet opskrevet fra en yderst beskeden vækst på 0,2 pct. i perioden januar- juli i år til en vækst på 1,4 pct. En vækst, der steg marginalt til 1,6 pct. for årets første otte måneder sammenlignet med samme periode sidste år.

Omvendt er udviklingen i omsætningen blandt landets supermarkeder blevet nedskrevet fra en vækst på 1,2 pct. i perioden januar-juli til en negativ vækst på minus 1,1 pct. og udviser samlet en minusvækst på 0,9 pct. for årets første otte måneder i forhold til samme periode sidste år.

En endnu mere markant ændring er der sket inden for den del af dagligvarehandelen, som Danmarks Statistik kalder ”anden detailhandel fra ikke-specialiserede forretninger”. Heri indgår de store varehusformater, og hvor tallene før udviste et omsætningsfald på 5,6 pct. for årets første syv måneder, er den udvikling nu revideret til et langt mindre fald på blot 0,6 pct. i forhold til sidste år.

Og netop det markante løft i de store butiksformaters omsætning, er en væsentlig forklaring på opskrivningen i danskernes private forbrug.

– En fremgang på 1,5 pct. er ikke imponerede i lyset af, at det går godt i dansk økonomi, men det viser dog, at det private forbrug er i fremdrift. Detailsalget klarer sig således bedre end tidligere vurderet. Det er naturligvis glædeligt – der er plads til fremgang i det private forbrug, uden det på nogen måder skaber ubalancer i dansk økonomi, understreger Steen Bocian, cheføkonom i Dansk Erhverv, i en kommentar til de nye detailsalgstal.

Infografik: Ulrik Samsøe Figen
DEL
Forrige artikelØl og slik topper i grænsehandlen
Næste artikelNu er 1000 varer blevet billigere i Føtex
Søren Tougaard
Uddannet journalist fra DJH i 2005. Har herefter blandt andet mandsopdækket detailverdenen for Retail Institute Scandinavia og senest arbejdet som selvstændig journalist og kommunikationsrådgiver med fokus på detail, fødevarer og energi. Skriver nyheder, dybde og reportager.