Ny VW Crafter med masser af kræfter

For virksomheden med behov for at køre mange og tunge varer er VWs store kassevogn blandt de bedste.

Crafter er en af de største varebiler til lille kørekort på markeder. Foto: Henrik Denman

Der findes store varebiler – og så er der de helt store kassevogne, hvor man fortsat kan nøjes med det lille kørekort for at sætte sig bag rattet.

Til denne eksklusive gruppe kassevogne hører Volkswagen Crafter, som er lanceret i en ny og væsentligt forbedret udgave. Den tidligere Crafter blev bygget i samarbejde med Mercedes- Benz og var således en søstermodel til den nuværende Mercedes Sprinter, men
de to bilfabrikker er gået hver til sit, når det gælder samarbejdet om varebiler.

Resultatet er en Crafter, der på flere måder imponerer og viser vejen for andre producenter
af varebiler, hvor udstyret konstant bliver væsentligt forbedret.

Den store motor

I den nye Crafter har Volkswagen valgt forhjulstræk og tværliggende motor, og derfor har man kunnet sænke frihøjden. Det giver en indstigningshøjde og en læssehøjde, der er 10 cm lavere end hos forgængeren, og det spiller en rolle, når man har at gøre med så stor en
varebil.

Crafter er en meget stor kassevogn, som vil være egnet til brug hos både dagligvarebutikker og leverandører.

Det er en høj varebil, og det mærkes naturligvis ved blæst og i sving, men under alle
forhold ligger bilen solidt på vejen med et fint vejgreb.

Bilen er lydsvag, og den  har et letgående gearskift. Testbilen havde den kraftigste
motor, man kan vælge i Crafter, nemlig på 177 HK, og det betyder, at man kan nemt
kan holde den i et lavt gear selv op ad bakke og i bytrafik. Fordelen er, at man ikke behøver at skifte gear så ofte.

Hvis man ikke ønsker den største version af Crafter, er der flere valgmuligheder. Den
fås i tre længder og tre højder, og det er muligt at vælge mellem tre 2,0 TDI-motorer
og manuel- og automatgearkasse. Da det er motorer efter den nyeste standard, dvs.
EU6-dieselmotorer, er der tale om mere brændstoføkonomiske motorer.

Crafter er en type varebil, hvor man sidder højt over vejen. Hele kabinens udførelse
bærer præg af solid kvalitet.

Føreren i testbilen sad i et luftaffjedret ergoComfort sæde med 14 indstillingsmuligheder
og med varme og armlæn i højre side. Ergonomien er helt i top, men det er heller ikke så sært, da sædet er udviklet af læger. Det er dog ikke standard, men det koster kun et par tusinde kroner at tilvælge dette førersæde.

Der er fint med aflæggeplads overalt i kabinen, hvor føreren også har glæde af dobbelte cyklistsidespejle.

Servostyringen er elektrisk, så den kan styre alene ved at følge afstribningen på vejen, og dermed er bilen forberedt til at blive selvkørende.

Bremser selv

Moderne varebiler får en stadig bredere palet af sikkerhedsudstyr, hvoraf noget lidt efter lidt kommer ind som standardudstyr, mens andet fortsat er ekstraudstyr.

I Crafter gælder det således førerassistentpakke 3, hvor man får Park Assist, Lane Assist, Blind Spot Sensor med udkørselsassistent, adaptiv fartpilot, aktiv sidebeskyttelse og Rear Traffic Alert.Rear Traffic Alert er et system, der bremser bilen, hvis der er tværkørende trafik, når man bakker ud fra en p-plads eller en indkørsel.

I kabinen har føreren glæde af en otte tommer touchscreen med navigation med avanceret infotainmentssystem og connectivity-system.

Crafter er en af de største varebiler til lille kørekort på markedet, men har man et stort distributionsbehov, vil man med denne varebil få en bil i topklasse. Gedigen i kvalitet,
moderne i indretning og helt i front med sikkerheden.

Crafter fås fra ca. 260.000 kr. plus moms, men prisen på testbilen var højere, fordi det
var den største model med ekstra udstyrspakke.

Dansk handelsblads vurdering

*****

Karaktergivning sker som benchmark ifht. varevogne i samme klasse.

 

Teknisk information

VW Crafter 35 kassevogn

Pris: 394.703 kr. ekskl. moms

Ydelse: 177 HK

Moment: 410 Nm

Nyttelast: 1.084 kg

Km/l: 13,3

CO2-udslip: 196 g/km

DEL
Forrige artikelTulip vil hente vækst ved produktudvikling
Næste artikelAlibaba går efter 2000 Hema-supermarkeder
Henrik Denman
Uddannet som journalist på Danmarks Journalisthøjskole i 1983. Har skrevet om dagligvarehandel og detailhandel generelt siden 1986, først som redaktør af fagbladet DetailBladet 1986-2007 og siden 2007 som journalist på Dansk Handelsblad. Skriver nyheder og reportager.