Ny topchef vil styrke mærkevarerne

En af dagligvarehandlens store mærkevareleverandører, Mondelez International, står midt i en større omstilling, og det bliver den nye adm. direktør for den danske afdeling, der kommer til at styre virksomheden gennem omstillingen.
Kaffe med kendte mærker som Gevalia og Tassimo forsvinder efter planen fra
Mondelez' sortiment til efter
året. Mondelez ventes at fusionere sin kaffedel med en anden af de internationale udbydere af kaffe i et nyt selskab, Jacobs Douwe Egberts (JDE). I Danmark forventes det nye selskab at have kendte kaffemærker som Gevalia, Merrild og Senseo i sortimentet.
Tilbage står Jesper HvidHansen med en portefølje af stærke mærkevarer inden for chokolade, tyggegummi, kiks, ost og dressinger.
- Det bliver en mere fokuseret forretning, siger han.
- Vi kan fokusere langt mere på snacks, dvs. produkter, som man kan nyde on the go, og som giver oplevelser og små gode øjeblikke mellem hovedmåltiderne. Det kan vi blive endnu bedre til at fokusere på, lyder meldingen fra den nye topchef i Mondelez International i Danmark.
Dansk afdeling
Både mærkevareindustrien og detailhandlen præges i disse år af øget koncentration. Nogle internationale leverandører vælger at samle alle funktioner, herunder salg og markedsføring, i ét fælles kontor i Norden.
Mondelez vælger at gå en anden vej.
Dels gennemfører man en ny organisation i koncernen, så Norden i fremtiden hører til samme region som England og Irland. Målt på omsætning bliver det den
største region på Mondelez'
verdenskort. Det styrker investeringer i udvikling og positionering af brands som Stimorol, Marabou og Oreo i forhold til danske forbrugere.
Dels fastholder virksomheden en selvstændig salgsorganisation i de enkelte lande og dermed også i Danmark.
- Vi fokuserer på lokale styrker og det, der er lokalt kendt. Vi ønsker at være til stede i de lokale markeder. Vi kan arbejde lokalt, vi taler sproget, vi forstår den danske forbruger og er tæt på vores kunder. Vi har vores prioriteter, men den store forskel er, at vi kan lytte med danske ører, og vi forstår det danske marked. Vi kan sammen med vores kunder udvikle meget inden for det, vi er gode til som f.eks. optimering og udvikling af promotions, space og hot zones i kasselinien.
Mærkevarens rolle
Ifølge Jesper Hvid-Hansen er markedet i dag vanskeligt at arbejde på. Markedet er
fladt, alle er presset, ingen
tjener det, de synes de skal tjene, og årsforhandlingerne fylder for meget i leverandørernes kalender.
I butikkerne er det i dag normalen, at det er prisen,
der kan flytte forbrugerne,
men Jesper Hvid-Hansen mener, at Mondelez som mærkevareproducent har meget at tilbyde markedet, som giver mere værdi for både forbrugerne og for branchen.
- Vi forsøger at få en dialog med vores partnere om, at vi får afstemt, hvilken rolle vi skal spille som mærkevareudbyder. Vi er stærke til at være mærkevarer og vi er f.eks. dygtige til at håndtere og optimere hot zonen, altså kasselinjen, så der skabes størst muligt salg, mens shopperen venter på at betale.
Samarbejde med handlen
Jesper Hvid-Hansen oplever dog bevægelse hos handlen, som leverandørerne længe har efterspurgt.
- Jeg mærker, at kæderne i større udstrækning ser anderledes på tingene i dag. Jeg oplever en ny åbenhed og en lidt større lyst til at se på kategoriudvikling på en anden måde. Men man lader stadig årsforhandlingerne dominere efteråret, som er drænende for al energi og fokus på at drive en fælles forretning.
- Man må som leverandør sætte sig med sine partnere
og finde ud af, hvad mærke
varens rolle skal være i den enkelte kæde. Vi tror på, at vi sammen med handlen skal arbejde med det, vi er dygtige til, og sammen skabe bedre forbrugeroplevelser. Frem for at lade forhandlinger låse enhver udvikling i
flere måneder er jeg over
bevist om, at tiden bruges bedre på at skabe værdi ved at arbejde på den lange bane med at ændre forbrugerens oplevelse ved at gå i en dagligvarebutik , siger Jesper Hvid-Hansen.
"Jeg mærker, at kæderne i større udstrækning ser anderledes på tingene i dag."
JESPER HVID-HANSEN, MONDELEZ
Jesper Hvid-Hansen, nyudnævnt adm. direktør for Mondelez, vil sammen med handlen skabe mere værdi på butikshylderne

Resten af indholdet 
er kun for medlemmer.

Prøv 4 uger gratis