Ny kampagne skal sætte ekstra skub på udvalgte øko-varer

Økologisk Landsforening sætter nu fokus på fem udvalgte varer, det kan svare sig at skifte ud til øko-modeller i projektet Ren Madglæde, som støttes af bl.a. Coop, Bilka og Spar

Det er især i frugt- og grøntafdelingen, forbrugerne i en ny kampagne guides hen, hvis de vil mindske deres indtag af pesticidrester.

Det kan godt være, der skal leveres ekstra forsyninger af økologiske æbler og tomater til dagligvarebutikkerne den kommende tid.

Økologisk Landsforening lancerer i dag en kampagne, som skal fremme salget af fem øko-varer.

Under navnet “Fem der gør en forskel” opfordres forbrugere til at skifte konventionelt hvedemel, æbler, pærer, tomater og vindruer ud med en økologisk variant for på den måde at halvere deres pesticidindtag.

– Vi ved fra en række undersøgelser, at danskernes væsentligste årsag til at vælge økologi er ønsket om at undgå pesticidrester. Mange danskere træffer allerede det sikreste valg og køber økologi fremfor at satse på, at stofferne ikke er skadelige, siger Helle Bossen, chefkonsulent i Økologisk Landsforening i en pressemeddelelse.

Tal fra Økologisk Landsforening viser, at salget af økologiske varer allerede er steget 11 pct. i første halvår af 2018.