Ny kampagne: Så der fame’ fuldkorn du!

Kendt skuespiller skal via de sociale medier får flere til at spise fuldkorn

Foto: Fuldkornspartnerskabet

Så der fame’ fuldkorn du!

Fuldkornspartnerskabet tager nye midler i brug, når skuespiller Bodil Jørgensen via de sociale medier skal få danskerne til at spise mere fuldkorn.

Det hele bliver pakket ind i en dialog mellem mor og datter, mens datteren sidder på toilettet.

Den seneste måling fra Fødevareinstituttet DTUFødevareinstituttet DTU fra 2014 viser, at danskerne i gennemsnit spiser 63 gram fuldkorn om dagen. Fødevarestyrelsens officielle kostråd anbefaler, at man spiser 75 gram fuldkorn om dagen i gennemsnit.

30 pct. af danskerne spiser den anbefalede mængde, og de 25 pct. af befolkningen, der spiser allermindst fuldkorn, spiser kun 23 gram fuldkorn om dagen.

– SoMe kampagnen er udviklet til at henvende sig til den brede befolkning. Vi prøver med humor og uden løftede pegefingre, at få danskerne til at spise fuldkorn siger Rikke Iben Neess kampagneleder for Fuldkornspartnerskabet.

Kræftens Bekæmpelse, Hjerteforeningen, Diabetesforeningen, Fødevarestyrelsen og en række fødevarevirksomheder har de sidste 10 år arbejdet for at forbedre folkesundheden ved at få danskerne til at spise mere fuldkorn i det offentlige private Fuldkornspartnerskab.

DEL
Forrige artikel75.000 var på gårdbesøg hos øko-landmænd
Næste artikelNy midlertidig topchef i Foodservice Danmark
Helle-Karin Helstrand
Er uddannet på Danmarks Journalisthøjskole i 2000 og har stort set siden været tilknyttet Dansk Handelsblad. Har i perioder også arbejdet freelance på en lang række magasiner og fagblade. Skriver nyheder, reportager og redigerer avisens navnestof. Tager billeder og mindre videoer.