Ny butik skal sælge for 80 mio. kr.

Fotos: Helle-Karin Helstrand

Den midtjyske, korte kæde ABC Lavpris gør normalt ikke meget væsen af sig, men kommer man kørende ad hovedvej 180 i det nordvestlige Randers, er man ikke i tvivl:

ABC Lavpris er kommet til byen.

Den spritnye butik ligger i Tranekærcentret, der er placeret højt i forhold til vejen, og allerede på lang afstand ses kædens røde logo. Kæden købte centret for et lille år siden og har gennemmoderniseret det for mere end 20 mio. kr. Det nye supermarked fylder hele underetagen og har et salgsareal på cirka 2000 kvm., når man tæller forområdet med. Det er dermed det største af kædens nu 14 butikker.

I første omgang regner adm. dir. for ABC Lavpris, Ejvind Okholm, dog ikke med, at Randers-butikken får kædens højeste omsætning.

– Vi forventer, at vi det første år kan sælge for 80 mio. kr. med moms i Randers. De tre mest omsættende af vores butikker, Herning, Videbæk og Tarm, sælger for mere en 100 mio. kr., siger han.

Adm. dir. ABC Lavpris, Ejvind Okholm.

Erfaren butikschef

Da Dansk Handelsblad besøger den nye butik, er der knap to døgn til den store åbning. Mange varer er på plads, men leverandører og kædefolk er fortsat i fuld sving med at fylde op.

I den meget store frugt- og grøntafdeling, der byder kunderne velkommen lige inden for døren, er der endnu ingen varer under de stråtækte baldakiner. De grønne kasser bliver først fyldt op, lige før kunderne lukkes ind.

– Frugt- og grøntafdelingen er en af de afdelinger, vi vægter allerhøjest, og vi vil med indretningen gerne signalere, at det er et sted, hvor kunderne gerne må hygge sig, siger butiksbestyrer Tommy Andreasen.

Han har 13 års erfaring i kæden og har forladt sin stilling som bestyrer af butikken i Tørring, hvor han har været i fire år. Inden da var han førstemand i Billund i tre år.

– Jeg er uddannet i ABC Lavpris i Ulfborg, hvor jeg senere blev frugt- og grøntansvarlig. Jeg var lige et smut omkring SuperBrugsen i nogle måneder, men vendte tilbage til ABC, fortæller Tommy Andreasen.

Med sig har han fem medarbejdere, der kommer fra andre af kædens butikker. I alt er der i den nye butik 55 ansatte – hvoraf de 20 er fastansatte på fuld tid. – Jeg føler mig heldig, at kæden viser mig den tillid, det er, at jeg skal få det her til at blive til noget. Det er en spændende udfordring, siger han.

Som en vinkælder

Tommy Andreasen har sammen med en af kædens tre distriktschefer, Peer Skøtt, været med til at bygge den nye butik op.

– Det har været en spændende fase, hvor vi har spillet adskillige bolde op til hinanden. Nogle er grebet. Andre er skudt til hjørne. Men jeg har blandt andet fået indført et køleskab i vinafdelingen, så kunderne kan få en kold rosévin med sig, hvis de eksempelvis skal til stranden, siger butiksbestyreren.

Vinafdelingen er bygget op af sort træ i et hjørne af butikken, hvor der er ekstra højt til loftet. Skrå vægge, der ligeledes er belagt med sort træ, skaber sammen med en vintønde og en stor, sort kasse, fyldt med vin, stemning af vinkælder. Store mørkegrå pendler understreger hyggestemningen.

Resten af butikken er til gengæld med brede gange meget lys. Der er ikke alene god plads til, at kunderne kan passere hinanden med kundevogne. En række impulskølere har fået plads i gangen, der fører ned mod køl, frost og mejeri.

– Som noget nyt forsøger vi med flere impulskølere, hvor vi blandt andet vil inspirere kunderne til aftensmaden. Vi har testet impulskølere og erfaret, at de giver mersalg, fortæller Ejvind Okholm.

Butikken har også fået vejselv- slik i lange baner.

– Det er et presset marked, men vi er med og har tilbud på fredagsslik til 6,98 for 100 gram om fredagen, siger direktøren.

Han tror på, at det billige slik kan være med til at trække de nye kunder ind i butikken.

Lokal markedsføring

Da der er cirka 90 km til den ABC-butik, der ligger tættest på Randers, er det formentlig de færreste randrusianerne, der har handlet i en af kædens butikker. Men det afskrækker ikke den nye butiksbestyrer.

– Vi har et rigtigt godt samarbejde med sælgerne fra industrien, og de er kommet med ideer til, hvilke varer der er et must i Randers. Det gælder eksempelvis Thor øl og Karat kaffe. Ingen af delene er normalt en del af vores sortiment, men det har vi her, fortæller Tommy Andreasen.

Han har også hørt fra sælgerne, at der rent faktisk mangler en dagligvarebutik som ABC Lavpris i området, hvor både Rema 1000, Føtex, Netto og Fakta også har adresse.

– Vi kan tilbyde et supermarked med et megahøjt serviceniveau og faste lave priser. Jeg ser ikke de andre som konkurrenter, men i højere grad kolleger. Det gavner kun mig, at vi ikke er her helt alene, siger butiksbestyreren.

Han har også som butiksbestyrer mulighed for at prioritere de varer, der kan sælge i netop det område.

– Vi har et fast sortiment, men jeg bestemmer selv, hvor meget plads en given vare skal have. Nogle steder sælger basmati-ris, andre steder er jasmin-ris mere populære. Det indretter vi selvfølgelig butikken efter, siger han. Han vil fortælle randrusianerne om den nye butik og kædens tilbud både gennem lokal markedsføring i områdets ugeavis og ikke mindst via Facebook.

– Vi åbnede vores Facebook- side for butikken i august og har allerede 4000 følgere, siger Tommy Andreasen, der forventer at se nogle af dem i butikken.

DEL
Forrige artikelProcter & Gamble har frasolgt brands
Næste artikelABC Lavpris fortsætter sin vækst
Helle-Karin Helstrand
Er uddannet på Danmarks Journalisthøjskole i 2000 og har stort set siden været tilknyttet Dansk Handelsblad. Har i perioder også arbejdet freelance på en lang række magasiner og fagblade. Skriver nyheder, reportager og redigerer avisens navnestof. Tager billeder og mindre videoer.