Ny Asda-topchef lover “faste lave priser”

Walmart-ejede Asda skal være billigere, siger topchef Roger Burnley. Leverandører er skeptiske

Roger Burnley overtog ledelsen af Asda fra årsskiftet. Nu skal priserne sænkes. Foto: Asda

Det lyder helt klart, som noget vi har hørt før, men også den nye topchef i britiske Asda er særdeles varm på at få sænket priserne i den Walmart-ejede kæde.

I tiden før de tyske discountgiganter Aldi og Lidl fik vind i sejlene på det britiske marked, var det Asda, der indtog positionen som den billigste af de fire store dagligvarekæder.

Det gælder sådan set stadig – men det er slet ikke nok til at modstå et fortsat pres på Asdas markedsandele fra de ekspanderende Aldi og Lidl.

Derfor mener Roger Burnley, der ved årsskiftet overtog jobbet som adm. direktør for Asda, at kæden stadig er for dyr – til trods for flere runder med prisfald, hvoraf den seneste ifølge The Grocer kom i januar.

Roger Burnley har tidligere været drifts- og detaildirektør hos konkurrenten Sainsbury’s, der var Dansk Supermarked Groups partner i forsøget på at give den hjemlige discountkæde Netto et comeback i England for få år siden.

Svært at slå Aldi

Den største britiske dagligvarekoncern, Tesco, har angiveligt planer om at etablere sin egen discountkæde for at imødegå udfordringen fra Aldi og Lidl.

Men den ide afviste den nye Asda-topchef på et stormøde med kædens leverandører i byen Harrogate.

– Vi går ikke ned ad den vej mod convenience- eller andre mindre formater. Vi var været der, gjort det – og det fungerede ikke, sagde han i The Grocer.

Tilstedeværende leverandører, der ønskede at være anonyme, var dog skeptiske i forhold til ideen om at tage kampen op mod de tyske discountere ud fra en ’Every Day Low Price’-strategi – fast lav pris.

– Sandheden er, at hvis de prøver på at blive en discounter, kommer der kun én vinder ud af det, Aldi, sagde en leverandør.

 

DEL
Forrige artikelCoop Sverige søger vækst efter mini-overskud
Næste artikelAldi Nord og Süd går i tættere samarbejde
Jesper Veber Knudsen
Har i mere end 15 år siden uddannelsen på Danmarks Journalisthøjskole beskæftiget sig med erhvervsjournalistik om især detailhandel og fødevarer. Før Dansk Handelsblad har han bl.a. arbejdet på Foodwire.dk, Økologi & Erhverv og som medredaktør på Levnedsmiddelbladet. Er daglig leder af bladets redaktion og skriver især nyheder og analyser.