Ny Aldi-direktør vil af med fordomme om kæden

Ingen andre kæder kan matche Aldis gode kvalitet til laveste priser, mener Finn Tang, der vil have det budskab ud til forbrugerne

Grenaa er en af tre testbutikker for det nye Aldi-koncept, som adm. direktør Finn Tang har store forventninger til Foto: Ulrik Samsøe Figen

Der venter Aldis nye adm. direktør, Finn Tang, noget af en turn-around. I det seneste 2016-regnskab præsterede Aldi et underskud på 243 mio. kr., og samlet set har kæden tabt ca. 1,2 mia. kr. i Danmark over de seneste seks regnskaber.

Faktisk, skal vi helt tilbage til 2009 for at finde Aldis seneste overskud herhjemme.

Samtidig kæmper Aldi i den grad også med sit omdømme.

Således er kæden nærmest kategorisk altid et af de brands, som forbrugerne bedømmer hårdest i det årlige brandindex-barometer, som foretages af YouGov.

Med andre ord står udfordringerne linet op for Aldis nye adm. direktør.

– Jeg ser Aldi som en virksomhed med et enormt potentiale. Der er ingen tvivl om, at vi med vores koncept “Mit nye Aldi” får et mere moderne butiksnet, der vil revitalisere Aldi herhjemme. Ultimativt skal vi have et overskud i virksomheden, men helt grundlæggende skal der ske en vækst i toplinjen, siger Finn Tang.

Klar til kamp
Og han mener, Aldi har alle forudsætninger for at tage kampen op imod konkurrenterne.

– Aldis egne mærker er testvindere, og Aldi er en prissættende faktor på markedet, så vi er altid klar i en prissammenligning, og vi er klar til at tage konkurrencen op med flere danske varer, endnu mere økologi og med de laveste priser på markedet, siger Finn Tang.

Han starter i jobbet 1. september og vil endnu ikke give sit bud på, hvornår kæden igen giver overskud på dansk grund.

I første omgang er fokus rettet på at få endnu flere kunder til kæden.

Nye butikker de rette steder
Aldi tog i juni hul på en omfattende moderniseringsplan, der skal genrejse Aldi i Danmark. 32 urentable butikker blev ved den lejlighed lukket for i fremtiden at skabe plads til endnu bedre Aldi-butikker.

Senest har Netto og Rema 1000 meldt offensivt om massive ekspansionsplaner de kommende år, men de udmeldinger tager Finn Tang foreløbig med ophøjet ro.

– Vi vil helt sikkert gerne åbne nye butikker og er også i gang med at teste vores nye koncept af tre steder i landet. Om det bliver 20-30 butikker er ikke det vigtige for os. Det vigtige er, at vi åbner nye butikker de rigtige steder. Så vi er bestemt i markedet for at etablere nye butikker, siger Aldis nye topchef.

Finn Tang fratrådte hos Lidl tilbage i april 2016 efter mere end 10 år som øverste chef for Lidl i Danmark. Dengang var hans afløser tyske Dirk Fust. I Aldi var hans forgænger også tysker, nemlig Volker Kasch, der sagde farvel til Aldi i februar i år efter to år i jobbet.

Hvorfor er du den helt rette mand til at vende udviklingen i Aldi?

– Jeg kender branchen indgående gennem mange år. Jeg har en track-record på både top og bund i Lidl og skabt stor kunde- og medarbejdertilfredshed. Så jeg har tidligere vist, at et tysk dagligvarekoncept kan få succes i Danmark. Nu er der vilje og opbakning til at skabe et nyt Aldi, så jeg går til opgaven med en god mavefornemmelse, siger Finn Tang.