Nul vækst hos leverandørerne

De førende dagligvareleverandører i Danmark fik samlet set en fremgang på 0,5 pct. i 2016, viser ny analyse.

Dagligvareleverandørerne oplever meget lav vækst på det danske marked. Arkivfoto: John Ehbrecht

Mærkevareleverandørerne oplever fortsat et marked uden vækst i Danmark.

Dansk Handelsblads analyse af regnskaberne fra 78 dagligvareleverandører viser, at de samlet kom gennem 2016 med en ganske beskeden vækst. Samlet set fik de 78 virksomheder en vækst på 0,5 pct.

Tallene fremgår af Dansk Handelsblads årlige regnskabsanalyse over dagligvareleverandørerne, som bliver offentliggjort i magasinet Hvem er hvem. Det udkommer i uge 6 2018.

Selv om nogle leverandører fik halet en vækst i land, bl.a. gennem opkøb, er dagligvarebranchen præget af fortsat lav vækst.

Dansk Handelsblad tal bakkes op af tal fra analysefirmaet Nielsen. I en analyse af dagligvaremarkedet fastslår Nielsen, at fornyet vækst er en stor udfordring fra branchen.

Nielsen vurderer i analysen, at det for leverandørerne på en marked præget af lav vækst er vigtigt at holde øje med produkter og trends, som forbrugerne er villige til at betale ekstra for.

Desuden skal leverandørerne kigge nøje på deres strategi for promotionaktiviteter.

 

DEL
Forrige artikelMange pakker fra Coops netbutik er forsinket
Næste artikelFødevaresalget løfter sig ikke
Henrik Denman
Uddannet som journalist på Danmarks Journalisthøjskole i 1983. Har skrevet om dagligvarehandel og detailhandel generelt siden 1986, først som redaktør af fagbladet DetailBladet 1986-2007 og siden 2007 som journalist på Dansk Handelsblad. Skriver nyheder og reportager.