Nu er det jul igen…

Kommentar af Mona Juul, adm. direktør, Envision

Foto: Ulrik Samsøe Figen

Mens vi stadig klager lidt over det i øvrigt helt normale danske sommervejr, er det for længst blevet tid til at gøre sig klar til årets største begivenhed: julen 2017.

Der er kun fire måneder til jul, og der er alt at vinde. For det er her, vi som forbrugere bliver ramt af følelser, velvilje og næstekærlighed – og stress, manglende tid og masser af frustrationer. Det er her, pengene sidder løst. Til merkøb og til nødkøb. Til glæde og til aflad. Til hygge og til pligt.

Vi kender det fra os selv når vi liiige køber en ekstra gave, en hel del mere flæskesteg end strengt nødvendigt, og masser af convenience til de juledage, hvor vi bare ikke magter det hele fra bunden. Julen er simpelthen det største kulturelle ritual, vi har i Danmark. Der bliver investeret mange kræfter, penge og følelser i højtiden. For der er meget på spil, og julen bliver derfor let et forbrugsmæssigt amokløb og en stressfaktor for aktørerne, som jo bare gerne vil skabe det helt optimale ritual for hele familien.

Det er derfor Coca-Cola, i over 80 år, har haft en målrettet markedsføringsindsats i jule-måneden, som ikke bare har sat sit aftryk på bundlinjen – men også på julemanden.

For den tykke, glade mand med hvidt skæg og rødt tøj, som vi alle kender og elsker i dag, kan i høj grad tilskrives Coca-Colas markedsføring. Det var først, da Coca-Cola besluttede at benytte julemanden i sin markedsføring, at den moderne julemand opstod (oprindeligt var han jo hverken sød, rød eller rund…). På den måde er Coca-Cola nærmest blevet et synonym med julen, og en fast bestanddel af mange juleborde. Ligesom deres ikoniske tv-reklamer med Coca-Cola karavanen, for mange er et symbol på, at julen står for døren.

For briterne starter julen, når stormagasinskæden John Lewis udsender deres årlige jule tv-reklame. Julereklamen er blevet et ritual for briterne i form af en mediebegivenhed på højde med dronningens årlige julehilsen til nationen. Julereklamen omtales og deles på sociale medier, og er i det hele taget et centralt samtaleemne i juletiden for briterne. Siden 2007 har kæden kickstartet julegaveræset med en storslået og følelsesladet fortælling på tv, der på sympatisk vis profilerer kæden som stedet for julens gaveindkøb. De store følelser er i spil, og det virker, for der eksisterer nu en forventning om, at John Lewis leverer en ny episk julefortælling, når juletiden nærmer sig.

Coca-Cola, John Lewis og andre gode cases har det til fælles, at de har fundet en vej til forbrugernes julehjerter. De er blevet en velintegreret del af forbrugernes juleritualer. De har fundet balancen mellem fornyelse og tradition, og en forståelse for de mange følelser, som er på spil i julen. De forstår vores behov, ønsker og drømme. Vores pligter, traditioner og de forventninger, der driver os til at bruge flere penge i julen. De har set, at det ikke bare er glæden ved at give, som baner vejen for det høje forbrug i julen.

De salgsmæssige julesuccesser skyldes i høj grad gedigent strategisk arbejde. Og med godt købmandsskab, nye forretningskoncepter, god kommunikation og markedsføring har alle annoncører mulighed for at blive en fast del af forbrugernes juleritualer og skabe unikke følelsesmæssige bånd med forbrugerne år efter år.

F.eks. gennem mediebegivenheder vi kan se frem til, oplevelsesrige events, uundværlige samleobjekter eller innovative produkter i limited editions.

Frem med jule-hatten!