Nu er der hjerter på kyllingerne

Fra denne uge kan forbrugerne se, hvor meget dyrevelfærd der er i kyllingekødet i disken, når det statslige dyrevelfærdsmærke udvides

Til venstre det offentlige dyrevelfærdsmærke - til højre mærket, som Coop er alene om.

Et år efter staten indførte dyrevelfærdsmærke på svinekød, besluttede Miljø- og Fødevareministeriet at udvide ordningen til også at gælde kyllingekød.

Derfor vil forbrugerne fra denne uge kunne bruge hjerterne som pejlemærke, når de går på jagt efter kylling i køledisken. Det oplyser ministeriet i en pressemeddelelse.

– På turen i supermarkedet bliver det nu nemmere at se, hvordan kyllingen i køledisken har haft det. Jeg er sikker på, at mange danskere vil kigge efter mærket og prioritere høj dyrevelfærd i deres indkøb. På den måde kan flere producenter løfte velfærden for deres kyllinger, siger miljø- og fødevareminister Jakob Ellemann-Jensen (V).

Læs også: Nu skal kyllinger også have dyrevelfærdsmærke

– Hvis en kylling skal have dyrevelfærdsmærket, skal de være fra racer, der vokser langsomt, turen til slagteriet skal være kortere og kyllingerne skal have mere plads, end loven ellers kræver, står der i pressemeddelelsen.

Indtil videre har omkring 10 pct. af de danske slagtekyllingebesætninger meldt sig til ordningen med velfærdshjerterne, oplyser ministeriet.

Læs også: Det statslige dyrevelfærdsmærke er lidt mere kendt end Coops

Alternativt velfærdsmærke

Coop har tidligere kritiseret, at det statslige dyrevelfærdsmærke ikke stiller høje nok krav til netop velfærden.

Signe Frese, CSR-chef i Coop, udtalte i foråret, at man fra Coops side ser positivt på de regler, der stilles til kyllingekødet, men at forholdene for grisene ikke er så gode, som forbrugeres foranledes til at tro, når de ser hjerter på kødpakkerne.

Læs også: Coop åben for samarbejde om statsligt dyrevelfærdsmærke

– Vi kan ikke være med i delelementer af en mærkningsordning. Der er stadig store udfordringer med den anprisning, der blev givet på svinekød i sin tid, og sammen med Forbrugerrådet Tænk og Dyrenes Beskyttelse mener vi, det næsten er vildledende markedsføring, sagde hun i foråret.

– Det er på den baggrund, vi desværre ikke kan være med – trods det, at det faktisk er nogle udmærkede kriterier, der er kommet på kylling. Og det er rigtig ærgerligt. Jeg kan være bekymret for, at man så tror som forbruger, at man får det samme for pengene, når man vælger en ethjertet svinekotelet. Og det gør man ikke.

Coop har til gengæld sit eget dyrevelfærdsmærke, som man indtil videre har valgt at holde fast i frem for at melde sig til den statslige mærkning. Coops mærke findes på både svine-, kyllinge- og oksekød samt visse mejeriprodukter.

Læs også: Coops dyrevelfærdsmærke kommer i køledisken nu