Nu er Amazon (også) en kollega

Leder af Jesper Veber Knudsen, ansv. redaktør

Foto: Ulrik Samsøe Figen

Det er ikke kun herhjemme, at der er opbrud i branchen. Jeg behøver bare at nævne lukningen af discountkæden Kiwi, et tocifret antal butikslukninger i Aldi – og nu også et overraskende skifte fra SuperBrugsen til Meny.

Men det gav genlyd globalt, da den ekspansive amerikanske onlinegigant Amazon i sidste uge købte sig ind i den traditionelle dagligvarehandel med gode, gammeldags butikker.

Den bemærkelsesværdige giganthandel, hvor Amazon overtager den højtprofilerede gourmetkæde Whole Foods med over 460 butikker i USA, Canada og Storbritannien har skabt en ny situation, hvor Amazon for alvor breder sig ud over sit rene online-udgangspunkt.

Det er to af de mest markante spillere i amerikansk detailhandel i de seneste år, der nu mødes i en spritny konstellation med uanede udviklingsmuligheder. Amazon har længe været fremstillet som et fjendebillede nummer et for alle detaillister med murstens-butikker, men konsekvenserne af gigantens indtog i den fysiske handel bliver tolket meget forskelligt.

Lige fra, at det næsten er et bevis på, at onlinehandel med dagligvarer aldrig kommer til at få en andel af betydning, som det lyder fra Bruno Christensen – til mere langhårede udlægninger af en række fordele for begge parter.

Under alle omstændigheder er det nu blevet endnu sværere at se en fremtid helt uden butikker. Amazon overtager ganske vist et betragteligt antal butikker, der sælger for 16 mia. dollar om året – ca. 107 mia. kr. – men ikke mindst et brand, der i den grad står for kvalitetsfødevarer og bæredygtighed.

Whole Foods har i en række år stået som et lysende eksempel, som alle med forkærlighed for gourmetvarer og økologi har kunnet henvise til med begejstring. Mange i branchen herhjemme er gennem årene valfartet til Whole Foods’ butikker for inspiration. Men Whole Foods har haft det sværere i de seneste år, hvor konkurrencen på øko-fødevarer er skærpet, og selv de helt store dagligvareaktører som Kroger og Walmart øger deres øko-sortimenter – til helt andre priser.

Whole Foods har kæmpet med priserne i den grad, at kæden har reddet sig øgenavnet Whole Paycheck – hele månedslønnen. Det har fået Whole Foods til at lancere en discountudgave af sig selv under navnet 365 by Whole Foods.

Men netop priserne og med dem hen ad vejen kædens prisimage kan blive skarpere, når Amazon forventeligt får løftet det samlede volumen. Og det kan nok vise sig nødvendigt, når de tyske discountgiganter Lidl og Aldi efterhånden kan sætte priserne under yderligere pres.

Amazon har i forvejen en stribe fødevarekoncepter med bl.a. Amazon Prime Now og Amazon Fresh i samarbejde med lokale aktører. Det kan få et løft med Whole Foods inde i folden. Både via butikkerne, men også på varesiden, hvor Whole Foods har et stort private label-sortiment.

Kombinerer man de to virksomheders vidt forskellige styrker, er det i grunden kun fan-tasien, der sætter grænser for mulighederne.

Får købet nogen direkte betydning i Danmark?

Næppe i første omgang. På lidt længere sigt bliver der måske nemmere adgang til at købe Whole Foods-varer for de særligt interesserede. Skal hjemlige profilkæder som Irma og Meny så frygte det?

Tjooh. Det bekvemme ved at befinde sig på et lille, modent marked som det danske er dels, at det kan være svært at få øje på, dels at der er mange større – og nogle gange nemmere – markeder at gå i gang med, før det bliver Danmarks tur. Hvis det bliver.

Hvis man i dag taster Amazon.dk ind i sin browser, bliver man sendt til Amazons britiske website. Og onlinehandelens brancheorganisation FDIH sætter Amazons danske markeds-andel til beskedne 2 pct.

Men hvis ulven har tænkt sig at komme, så kommer den – uanset om nogen har råbt det længe eller ej. Måske kunne det allerede nu være smart at melde sig som samarbejds-partner her i landet for Whole Foods-Amazon – lidt på samme måde, som Coop har gjort det i forhold til italienske Eataly.

DEL
Forrige artikelKunderne stiller nye krav til fødevarerne
Næste artikelTo Landmad-butikker lukker
Jesper Veber Knudsen
Har i mere end 15 år siden uddannelsen på Danmarks Journalisthøjskole beskæftiget sig med erhvervsjournalistik om især detailhandel og fødevarer. Før Dansk Handelsblad har han bl.a. arbejdet på Foodwire.dk, Økologi & Erhverv og som medredaktør på Levnedsmiddelbladet. Er daglig leder af bladets redaktion og skriver især nyheder og analyser.