Norliq takker nej til dagligvarekæder

Den danske likørproducent satser på specialhandlen frem for dagligvarebutikkerne

Foto: Ulrik Samsøe Figen

Den sjællandske likørproducent Norliq er ikke en nyt start-up eventyr. Faktisk arbejdede stifter og medejer René Christensen i godt 15 år på at raffinere smagen på den første likør, som er fremstillet af hyldebær og blev sendt på markedet i 2012.

Siden har Norliq også fremstillet likører af kirsebær, grønne valnødder – og senest en rabarber-likør i 2017.

Likørerne sælges for 120 kr. for 50 cl. i mere end 100 specialbutikker landet over, hvor det danske likørmærke har vundet stigende popularitet.

Mens mange andre producenter går benhårdt efter at komme på hylderne i en eller flere af de hjemlige dagligvarekæder, er historien en anden med Norliq, som før har afvist en stor bejler.

– Coop har jagtet os i mange år, men det vil vi ikke. Vi har sagt, at vi kun har en gud, og det er specialhandlen, og de gør det godt, siger René Christensen.

Derfor deltog René Christensen og hans kompagnon Per Rasmussen også primært på Food Festival i Aarhus for at stå ansigt til ansigt med forbrugerne og møde udenlandske importører som f.eks. Konstantin Lialin fra Sankt Petersborg, som har vist interesse for Norliqs produkter.

Norliq sælger ca. 20.000 flasker likører om året.