Nordiske forbrugere køber flere dagligvarer på nettet

Dansk Handelsblad udkommer i denne uge med en ekstra sektion, der i anledning af den store internationale konference, Shoptalk Europe, blandt andet handler om omnichannel og nethandel med dagligvarer.

Foto: Helle-Karin Helstrand

Forbrugerne i de nordiske lande køber i gennemsnit markant flere dagligvarer via nettet i dag end for et år siden. Men mens Danmark i flere år lå i front, har de norske og svenske forbrugere halet ind på danskerne.

Det viser PostNords netop offentliggjorte rapport ”E-handel i Norden” over nethandel i første halvdel af 2017.

I både Danmark, Norge og Sverige køber hver tiende e-handelsforbruger mad på nettet. Men mens der kun er sket en svag stigning på 2 procentpoint blandt de danske e-handlende, ligger stigningen det seneste år på 5 procentpoint i både Sverige og Norge.

Danske forbrugere ligger dog højst blandt de fire nordiske lande, når det kommer gennemsnitskøbet per gang. En dansk forbruger køber dagligvarer for 1121 kr. per gang, mens gennemsnittet i Norden er 902 kr.

De nordiske forbrugere anslår, at de har købt varer på nettet for i alt 72,9 mia. kr. i 2017 – heraf står danske forbrugere for 17,4 mia. kr.

Den varekategori, som danskerne bruger flest penge på via nettet, er elektronik.

Henter selv varen

En af udfordringerne for nethandlen er leveringen, og nogle dagligvarekæder har de seneste år tilbudt kunderne at pakke varerne, så de er klar, når kunden kommer forbi butikken. Det giver mening for specielt dagligvarehandlen, fordi butikkerne ligger tæt på kundens bopæl eller arbejdsplads. Således har blandt andre en række selvstændige brugser under navnet ”bestiloghent” i flere år tilbudt at plukke varerne til afhentning og om kort tid går Dansk Supermarked i luften med en test af et tilsvarende koncept ”Bilka To Go”.

De danske forbrugere behøver ikke nødvendigvis at få varerne leveret til døren, således peger lige godt halvdelen på, at de ”i meget stor udstrækning” samt ”i temmelig stor udstrækning” vil hente pakken i en pakkeboks.

Andre muligheder er på bopælen i en aflåst boks (49 pct.), der, hvor de opholder sig lige nu (19 pct.), eller i boligen efter at have udleveret en engangskode til dørlåsen (13 pct.). Men knap ni ud af ti siger, at det er ”meget vigtigt” eller ”temmelig vigtigt”, at de får muligheden for at vælge leveringsstedet. Det havde kun 67 pct. mulighed for ved deres seneste nethandel.

Vil gerne have weekendlevering

For de kunder, der ikke selv vil hente varerne, er tidspunktet for leveringen ifølge PostNord et vigtigt konkurrenceparameter. Fire ud af ti af de danske forbrugere, der handler på nettet, vil have varerne leveret dagen efter bestillingen, og knap hver fjerde ville sætte pris på weekend-levering.

”Her er der sandsynligvis en nøgle til fortsat god vækst for e-handlen – at indfange de forbrugere, som ikke er parate til at vente på levering, men i steder går i fysiske butikker i weekenden, når de har fri”, hedder det i rapporten. For godt syv ud af ti er gratis levering vigtigt, mens knap en tredjedel gerne vil kunne ændre leveringsmetode i leve-ringstiden.

Læs mere om nethandel med dagligvarer i den kommende udgave af Dansk Handelsblad, der udkommer online i morgen den 4. oktober og på tryk på fredag.

Avisen udkommer denne gang med en 12 siders ekstra sektion i anledning af, at København er vært for den store internationale detailhandelskonference Shoptalk Europe i dagene fra 8. til 11. oktober.

Dansk Handelsblad er mediepartner på konferencen.

DEL
Forrige artikelBREAKING: Bilka overtager Kvickly i Randers
Næste artikelTesco leverer pænt første halvår
Helle-Karin Helstrand
Er uddannet på Danmarks Journalisthøjskole i 2000 og har stort set siden været tilknyttet Dansk Handelsblad. Har i perioder også arbejdet freelance på en lang række magasiner og fagblade. Skriver nyheder, reportager og redigerer avisens navnestof. Tager billeder og mindre videoer.