I kystbyen Blokhus havde de glædet sig til åbningen af den nye Spar-butik 12. marts.

Men så kom corona-virusen til Danmark, dernæst blev landet ramt af forårsstormen Laura – og 11. marts, dagen før åbningen, kom statsminister Mette Frederiksens (S) besked om, at stort set hele landet skulle lukke ned.

– Kunne vi vælge en anden dag at åbne, havde vi nok gjort det. Det var nok den værste dag at åbne en ny butik, fortæller købmand Lasse Nielsen til Dansk Handelsblad med en slet skjult ironi.

Ved indgangen til frugt- og grøntafdelingen minder skilte i butikken kunderne om, at vi alle har et fælles ansvar for at nedbringe smitterisikoen. Lige før skiltene står er håndsprit og engangshandsker til fri afbenyttelse.

Den ”dårlige timing” til trods er han ikke i tvivl om, at butikken falder på et tørt sted for Blokhus, som siden august sidste år har været uden lokalbutik, efter Dagli’Brugsen måtte lukke på grund af svigtende indtjening.

I efteråret kom så beskeden om, at Spar-købmanden i Hune, Lasse Nielsen, ville
overtage den centralt placerede butik i Blokhus sammen med købmand Rikard Nielsen, der ejer en række nordjyske Spar- og Meny-butikker. Planen var nu at omdanne den til en Spar på 750 kvm til stor glæde for byen.

Et par kilometer gør en kæmpe forskel

Det kan virke lidt voldsomt, at Lasse Nielsen vælger at åbne en ny Spar blot et par kilometer fra sin eksisterende butik på 1000 kvm i Hune, hvor der også ligger en Aldi.

Men i højsæsonen, når alle områdets feriehuse er nærmest permanent i brug, har feriebyen sammen med nabobyen Hune et befolkningstal, der er flere gange højere end de normale godt 1.100 indbyggere.

Det giver et markant andet kundegrundlag. Samtidig er der, ifølge Lasse Nielsen, to andre, gode grunde til, at projektet giver mening.

– Før konkurrerede vi med Brugsen, men er det ikke bedre at konkurrere med dig selv? Bare fordi Brugsen har sluppet et salg, er det ikke sikkert, at de penge ender hos os i Hune. Der er vækst i at holde pengene lokalt. Samtidig har Blokhus og Hune en gennemsnitsalder omkring 58 år, og de borgere kan ikke nødvendigvis flytte sig to-tre kilometer ind i landet for at handle, lyder det fra Lasse Nielsen, der også ser det som butikkens opgave at holde hånden under lokalsamfundet.

Med løbende leverancer af varer er der, som samtlige dagligvarekæder fastholder, endnu ingen udsigt til, at kunderne bliver mødt af tomme hylder.

– Siden torsdag (åbningsdagen, red.) er situationen en helt anden. Butiksåbning og alt andet er ligegyldigt. Nu handler det om at beskytte kunder og ansatte bedst muligt og samtidig sikre, at folk kan få de varer, de har brug for. Vi taler om en virus, som primært rammer ældre og udsatte, hvilket gør det svært for især den gruppe at få købt ind.

Alle kan få leveret

Derfor har han også ændret i butikkens praksis for udbringning af varer. – Vi kører varer ud gratis i de her dage – vi skal ikke blive rige på det her. Normalt har vi haft en leveringsdag om ugen, men nu kører vi ud dagligt. Der skal ikke sidde ældre eller andre med svagt immunforsvar, en udskudt operation eller andre forhold, i et sommerhus som ikke har råd til at få bragt varer ud. De skal ikke risikere noget. Samtidig vil det være katastrofalt, hvis nogen, der er småsyge, tager på en indkøbstur. Vi kan ikke køre gratis rundt for evigt, men det kan vi lige nu, lyder det fra Lasse Nielsen, som dagligt har mellem 2 og 12 leveringer med varer for omkring 7-800 kr.

Der er stadig kunder, som blot svinger forbi efter en enkelt ting eller to. Lasse Andersen fortæller, at det er meget få kunder, som decideret har hamstret. De fleste, siger han, køber i stedet ind til en hel uge eller flere dage.

Det er især dagligvarer som kartofler, en hel kylling og andet kød, brød, mælk med mere, som fylder i kasserne.

Betalingen klarer man over Mobilepay eller straksoverførsler, så hverken ansatte eller kunder skal håndtere kontanter. Han fortæller samtidig, at butikkerne også kører varer ud til flere sommerhuse, hvor der lige nu sidder danskere i karantæne – herunder en hytte med otte skiguider, som er kommet hjem fra Italien, der i snit handler ind for et par tusinde kr. pr. gang.

Medarbejderne tager ekstra tørn

Sammen med søsterbutikken i Hune har Lasse Nielsen i alt ni fastansatte, hvoraf de fire hører til i Blokhus. Derudover har han tilknyttet omkring 25 løsarbejdere, størstedelen unge under 18, som især tager vagter i højsæsonen.

Den relativt store reserve er dog kommet Lasse Nielsen til gode i de her dage.

– Vi er i den gunstige situation, at vi har en overkapacitet på ansatte, fordi vi skal være klar, når sæsonen lander. Der er vi lidt forskånet, siger han og understreger, at arbejdspresset er ekstra stort i disse dage.

– De ansatte klarer det virkelig godt – og vi holder møder løbende. Men indtil videre er alle enige om, at vi klarer påsken stille og roligt. Vi fylder allerede varer op om aftenen, så vi tager trykket fra morgentimerne. Der er især de unge trådt til og har hjulpet. De kommer kl. 20 og tager hjem omkring midnat, siger han og roser samtidig kunderne.

– For 14 dage siden ville nogle kunder blive fornærmede over, at vi ikke lige kan åbne kasse to. Nu tager folk det roligt og holder i stedet, for det meste, ekstra afstand. Og der har været fuld forståelse for, at vi ikke har bland selv-slik og tag selv-brød – folk ved jo godt, at det ikke er en god idé lige nu.

Med to butikker og på den gode side af 30 ansatte er der nok at tage sig til for købmand Lasse Andersen, som ikke har meget tid til overs til at trimme hylder i disse dage.

Det er dog ikke alle ansatte, som har mulighed for at hjælpe til i den ekstraordinære situation. Ifølge Lasse Nielsen må fire af de yngre ansatte blive hjemme, da de har nære familiemedlemmer med kritiske sygdomme eller lungeproblemer.

– Det er helt forståeligt, at de ikke kan arbejde lige nu. Alle de ting, kunderne bekymrer sig om og tænker over, går mine ansatte også med. Jeg kan generelt ikke rose mit personale nok. De står lige i ”frontlinjen” af det her og deres bekymringer er helt reelle. Uden dem kan det her jo ikke lade sig gøre, lyder det fra Lasse Nielsen, som også ved, at de ansatte er butikkens akilleshæl.

– En af de ting, jeg frygter, er, at en syg kunde tænker, at hun eller han godt kan købe ind, hvis de bare holder sig til ydertimerne. Hvis en af mine ansatte bliver syg, kan det hurtigt udvikle sig til, at vedkommende tager tre andre med sig – og så har vi et problem.

Ingen glæde over væksten

På de mest travle dage har Lasse Nielsen set indekstallet for butikken stige til over 200 og i gennemsnit 150. På alle andre tidspunkter ville det være en glædelig begivenhed. Men ifølge Lasse Nielsen skal der ske noget ekstraordinært, hvis påsken skal leve op til budgettet.

– Sammenlignet med den her uge er påsken måske faktor syv, men det skal vi nok klare. Det er kun 10 dage. Men sommeren er 40 dage, så det er vi nervøse for, siger han og fortsætter:

– Der er ingen glæde i at vækste lige nu. Det er en trøst for os ift. dem, der lukker livsværker, men vi har ikke været dygtigere end andre. Mit møde med banken er bare udskudt. Det kan lige så vel komme til september, for jeg forventer ingen vækst til sommer, siger han.

Især indrejseforbuddet ligger som en tung sky ude i horisonten. Selv med restaurationerne lukket og en del danskere i feriehusene kommer sommeren ikke til at matche forventningerne før corona, lyder det fra købmanden.

I disse dage er delikatessen lukket. I stedet får Spar i Blokhus færdiglavede retter fra søsterbutikken Meny i Saltum, som ejes og drives af Rikard Andersen, medejer af Spar-butikkerne i Blokhus og Hune.

– Der mangler og kommer til at mangle tyskere og nordmænd, men så er der danskere, som bruger deres ferie nu i stedet, hvilket udligner det lidt – og der skal nok komme danskere i højsæsonen, lyder det.

Lasse Nielsen har blandt andet svært ved at se, hvordan fem mio. danskere med fem ugers ferie skal gøre det op for de norske og tyske turister, som normalt strækker sig langt ind i august og september. Samtidig tager regeringens hjælpepakke til virksomhederne én uges ferie for mange ansattes vedkommende, hvilket også skal trækkes fra i ligningen for højsæsonen.

– Den omsætning, vi normalt skal løbe igennem på en højsæson, kommer vi nok ikke i nærheden af. Det kræver en tætpakket butik i mange timer, hvilket virker urealistisk lige nu, lyder det fra købmanden, som trods tiderne ikke vil lade pessimismen få overtaget.

– Åbningen blev ikke som planlagt, men jeg har fået og får stadig mange tilkendegivelser fra kunder om, at de er glade for butikken og at den tager sig flot ud. Så selvom sommeren nok ikke bliver, som man kunne håbe, så kommer der også en tid efter corona. Vi skal nok lykkes.