Nielsen: Fuld speed på onlinesalget med dagligvarer

Salget af Fast Moving Consumer Goods (FMCG) vækster fire gange hurtigere end salget i de fysiske butikker, viser global Nielsen-rapport

Flere og flere forbrugere vil købe dagligvarer på nettet. Nielsen forudser en global vækst på 18,4 pct. om året frem mod 2022. Arkivfoto: Coop

Ifølge en ny rapport fra markedsanalysevirksomheden Nielsen vil netsalget med dagligvarer fortsætte med erobre en større del af det globale marked.

Rapporten estimerer, at onlinesalget indenfor Fast Moving Consumer Goods (FMCG) globalt vil udgøre 400 mia. dollars i 2022, 2.551 mia. kr., med årlige vækstrater på 18,4 pct.

Udviklingen vil ikke mindst være drevet af forbrugernes efterspørgsel efter convenience og bedre work-life balance, og ifølge Nielsen vil væksten inden for onlinesalg med dagligvarer være fire gange så stor som i de fysiske butikker.

Nielsens rapport Future Opportunities in FMCG E-commerce har undersøgt og analyseret, hvilke faktorer som driver udviklingen i 34 lande.

Og Nielsen vurderer, at vækstmulighederne i de kommende fem år vil være betydelige i Europa, hvor mere end hver fjerde forbruger i dag handler dagligvarer på nettet.

Stor vækst i Norden

I de nordiske lande tegner fremtidsudsigterne for FMCG E-commerce sig positive, da én ud af fire tilkendegiver, at de er parate til at handle dagligvarer på internettet med levering til hjemmet.

F.eks. estimerer Nielsen den norske andel til at vokse fra 1 pct. i 2017 til 2,2 pct. i 2022, svarende til en værdi på 678 mio. dollars, ca. 4,3 mia. kr.

Ifølge Nielsen skyldes potentialet for en stigende nethandel med dagligvarer i Norge blandt andet en høj indkomst per indbygger, en velfungerende infrastruktur samt en høj parathed til at afprøve nye online services.

– Der er flere trends som der understøtter udviklingen af FMCG E-commerce som f.eks. en befolkning der bliver ældre og ældre, stigende travlhed, urbanisering samt at betydende virksomheder investerer i E-commerce, udtaler Mathias Bernhardt, Global Business Partner, Retailer Services, Nielsen.

England (6,3 pct.), Frankrig (6,1 pct), Schweiz (1,8 pct.), Italien (1,7 pct.) og Holland (1,5 pct.) er top 5 over de europæiske lande, hvor nethandlen med dagligvarer udgør den største andel af dagligvareforbruget.