Nettos svenske ekspansion lader vente på sig

Ambitionerne er i top, når Dansk Supermarkeds discountkæde gør sig klar til at genoptage ekspansionen i Sverige efter flere års stilstand

Foto: Netto Sverige

Vi har efterhånden hørt det nogle gange, men nu skulle Dansk Supermarked Group virkelig mene det: Der bliver sat turbo på ekspansionen i nabolandet Sverige i de kommende år. Det har tidligere været meldt ud, at der skal åbnes 20-25 nye Netto’er i Sverige årligt i de nærmeste år. Men noget tyder på, at tempoet kan blive skruet yderligere op, når der er gået 3-4 år, og organisationen kan overkomme mere.

Ifølge Lebensmittel Zeitungs analyse-ben, LZ Retailytics, skal farten til den tid op på omkring 40 nye svenske Netto’er om året. Holder det stik, kan det blive til et længe ventet kvantespring i Nettos noget forsømte svenske forretning, der i mange år ikke rigtigt er kommet videre end til godt 150 butikker.

Aktuelt er der 159, og i en ny opgørelse fra branchebladet ICA Nyheter står Netto kun for tre nyetableringer i Sverige sidste år. I den samme opgørelse er Netto kun noteret for én bekræftet nyetablering i år. Der kan selvfølgelig nå at komme flere til senere på året, når Netto Sveriges nye direktør, Anders Wennerberg, har sat sig godt til rette i chefstolen. Han begynder her i februar.

Tvivl om 40 butikker

Det er dog ikke umiddelbart til at få bekræftet, at Netto vil helt op på 40 nye svenske butikker årligt. I Dansk Supermarked Groups presseafdeling holder Kasper Reggelsen fast i de kendte mål.

– Vi har en ambition om at åbne op til 25 nye butikker i Sverige og 40 nye butikker i Polen om året i løbet af de næste to-tre år. Der er ingen tvivl om, at vi har meget store ambitioner i begge lande, siger han.

40 nye Netto’er på et år ville da også være næsten lige så mange nye butikker, som samtlige dagligvareaktører i Sverige åbnede i 2017.

Ifølge ICA Nyheter blev det til 41.

Men det er ikke kun antallet af butikker, der skal skabe svensk vækst for Netto. Omsætningen i de enkelte butikker skal samtidig løftes gennem udrulningen af Nettos nye koncept. De første ni svenske butikker er konverteret, og yderligere 20 skal have turen i år.

Senior director i Netto, Jeff Salter, fortæller til LZ Retailytics, at de fornyede butikker oplever “en tocifret vækstprocent”.

På Linkedin fortæller direktør i Netto International, Michael Løve, om nyligt overståede besøg i de tre Netto-lande uden for Danmarks grænser i selskab med Dansk Supermarkeds topchef Per Bank og finansdirektør Anders Hagh.

– Vi har opnået meget i 2017, inklusive mange nye butikker, men jeg er næsten endnu mere begejstret for de ting, der arbejdes på i 2018. Der kommer en masse gode ting fra holdene omkring Netto, skriver Løve.

Lav omsætning

I Sverige er der plads til forbedring. Kæden leverede et pænt overskud på 66 mio. kr. før skat i 2016, som er det seneste regnskabsår med tilgængelige tal, mens Netto kun omsatte for 3,7 mia. kr. i landet. Målt per butik bliver det til ca. 24 mio. kr., og ifølge LZ Retailytics sælger kædens svenske butikker kun godt halvdelen af salget per kvadratmeter i de danske Netto’er.

DEL
Forrige artikelNyt Netto-koncept har spot på kundeoplevelsen
Næste artikelØkseoverfald ved Circle K
Jesper Veber Knudsen
Har i mere end 15 år siden uddannelsen på Danmarks Journalisthøjskole beskæftiget sig med erhvervsjournalistik om især detailhandel og fødevarer. Før Dansk Handelsblad har han bl.a. arbejdet på Foodwire.dk, Økologi & Erhverv og som medredaktør på Levnedsmiddelbladet. Er daglig leder af bladets redaktion og skriver især nyheder og analyser.