Netto sigter højt med ny konceptbutik

Nettos nye butikskoncept i Sverige bliver forbillede for en opgradering af hele kæden. I Sverige sigter Netto på en tocifret markedsandel

Foto: Netto Sverige

Dansk Supermarkeds discountkæde Netto har åbnet de første butikker i et nyt koncept. En genåbning i Kållered og en helt nybygget Netto i Mullsjö er de to første butikker i det nye koncept i Sverige.

Jan Richter, som er konst. adm. direktør i Netto Sverige, fortæller, at ambitionen er at skabe en stærkere ferskvareoplevelse i butikken.

– Nu har vi et bredere udbud af kød og lancerer desuden det nye kvalitetsmærke Premieur indenfor kødudskæringer og charkuteri, men også andre ferskvarekategorier. Sortimentet har indtil nu været alt for snævert, siger han.

 

Frugt og grønt-afdelingen er udvidet markant, og den skal have et løft gennem et tilsvarende udvidet sortiment.

Nye Netto har også en bake off-afdeling med godt 40 forskellige brødprodukter og bagværk.

Også ostesortimentet er udvidet, når man sammenligner med den traditionelle Netto-butik. – Bake off og frugt og grønt skal være vores destinations- kategorier, varer som kunderne skal forbinde med Netto, siger Jan Richter.

Konst. direktør i Netto Sverige Jan Richter. Foto: Netto Sverige

Løfter kvaliteten Nettos ledelse håber, at koncept-ændringen bliver den satsning, som gør, at kæden når en større og bredere målgruppe i Sverige.

– Vi følte, at vi var tvunget til at forny konceptet for alvor. Dagens kunder er mere krævende og har større forventninger til deres indkøb end tidligere. Netto kobler sig nu også i Sverige på en stærkt voksende økologisk bølge og lancerer Go Eko som kædens nye økologiske varemærke.

– Det spænder over hele vores sortiment. I dag har vi 100 øko-varer, og det er 2-3 pct. af vores totale sortiment. Målet er, at kunne tilbyde mindst 10 pct. økologiske varer i Sverige. Og ved, at vi har vores eget mærke, kan vi på en enkelt måde tydeliggøre for kunderne, hvilke varer der er økologiske, siger Jan Richter.

Endnu en nysatsning er serien ”Svenska Smultronställen” – svenske favoritter.

– Vi forsøger at finde nicheprodukter, som kommer fra mindre svenske producenter. Det handler først og fremmest om ferskvarer, og vi prioriterer lokale varer i den satsning – så vidt, det er muligt.

Butikschef Senad Zuta
Foto: Netto Sverige.

Et forbillede

Frostvarer er en anden kategori, som løftes frem i det nye butikskoncept.

– Der kommer flere varer og en bedre navigation, så kunden får lettere ved at finde de rigtige frostvarer.

Som forbillede for de mange ændringer har ledelsen i Netto Sverige især haft et godt øje til det nu forsvundne butikskoncept i Storbritannien. Tanken er at udrulle det nye koncept i de øvrige svenske butikker med begyndelse i sommer/efterår 2017.

– Først skal vi evaluere konceptet. Men den næste butik, der står for tur, er Netto Skär-holmen i det vestlige Stockholm og Netto Kapet i bydelen Fosie i Malmø.

Jan Richter understreger, at Netto trods nysatsningen på kvalitet og økologi skal holde et lige så konkurrencedygtigt prisniveau i lavprissegmentet som tidligere.

– Pris bliver også fremover vores fremmeste konkurrence-værktøj, siger han.

Tocifret markedsandel

Netto har siden etableringen i 2002 haft det svært på det svenske marked, hvad der har forårsaget en række skift i kædens topledelse. Den Dansk Supemarkedejede kæde har i dag en andel på 2,4 pct. af det svenske marked og 160 butikker. Nu er det målet at etablere 20-25 nye butikker per år for med tiden at nå op på 350-400 butikker i landet.

– Vi skal være markedsleder i ”hard discount”- segmentet. I dag har det segment 8-9 pct. af det svenske dagligvaremarked. I det øvrige Europa ligger niveauet på cirka 30 pct. Vi tror, at det svenske discount-marked kommer til at eksplodere i de nærmeste år og nå samme niveau som i resten af Europa. Før eller senere kommer de internationale trends også til Sverige, siger Richter.

– Indkøbsmønstrene forandrer sig, og en udvikling som i Storbritannien med stærk fremgang for ”hard discount” vil være fuldt ud lige så mulig også i Sverige. Vi vil lede den udvikling, bl.a. gennem at forbedre shopping-miljøet på den måde, vi gør nu. Det skal gå hurtigt med at handle, men det skal også være en bedre oplevelse end tidligere at besøge vores butikker. Nettos mål er på sigt at tage en andel af det svenske dagligvaremarked på 10 pct., siger Jan Richter.

Tekst: Johan Erichs/Foto: Netto Sverige