Netto og Rema 1000 presser konkurrenterne

Udmeldinger fra topchefer om at udbygge Netto og Rema 1000 yderligere presser ikke kun Fakta, men alle aktørerne på dagligvaremarkedet, vurderer ekspert

Den nyåbnede Netto i Rønde på Djursland er en af de nye butikker i kæden, der tidligere har været en Kiwi. Overtagelsen af Kiwi-butikkerne bringer Netto op over 500 butikker. Foto: Ulrik Samsøe Figen

Alle i Netto løber ekstra stærkt for at klargøre de tidligere Kiwi-butikker, så Netto som planlagt kan åbne de resterende cirka 20 butikker henover sensommeren og efteråret.
Tempoet i antallet af nye butikker betyder, at Netto næste år runder milepælen på 500 butikker herhjemme.

Men de 500 butikker er ikke endestationen for Netto i Danmark.

I forbindelse med åbningen af butik nummer 463 på Kridthøj Torv i Aarhus, fortalte Dansk Supermarkeds topchef, Per Bank, om kædens danske fremtidsvisioner og sagde, at der ”derudover vil være 50-100 placeringer, som vil være oplagte for Netto”.

Dette budskab er uden tvivl også kommet Rema 1000-topchef Ole Robert Reitan for øre i Oslo.

Til november runder franchisekæden 300 butikker i Danmark, og den er stadig langt fra drømmen om at overhale Netto målt på omsætning.

På en netop overstået forretningsrejse i Danmark udtrykte Ole Robert Reitan således heller ikke længere en øvre grænse for antallet af danske Rema 1000-butikker i fremtiden.

Tidligere lød den officielle udmelding fra Norge og fra hovedkontoret i Danmark på mindst 400 butikker.

”Vi bygger lige så mange Rema 1000-butikker, som forbrugerne vil have. Men vi åbner ikke flere, end det giver mening. Remas våben er at være de mest effektive og have de laveste omkostninger i forhold til konkurrenterne. Jeg er helt sikker på, at vi kan blive endnu mere effektive og tilbyde kunderne endnu lavere priser end i dag”, udtalte Ole Robert Reitan til Berlingske Business.

Umiddelbart efter Kiwis nedlukning udgjorde de to kæder lidt mere en halvdelen af de i alt 1.458 lavprissupermarkeder i landet, ifølge Supermarkedshåndbogen 2017.

Og den andel vil blive kraftigt forøget, hvis Netto og Rema 1000 indfrier vækstforventningerne fra topchef-kontoret.

De to udmeldinger med få dages mellemrum er med til at presse yderligere til konkurrenterne på dagligvaremarkedet – og ikke kun Fakta, mener adm. direktør Henning Bahr, Retail Institute Scandinavia.

– Det store spørgsmål er, hvad der vil ske med Fakta ovenpå Peter Høgsteds udmelding (om at samle fem kæder i Coop, red.). Det er klart, at Fakta har en position, hvor de bliver klemt endnu mere. Så er der Aldi, som har ryddet op i butiksnettet og vil åbne nye butikker, og Lidl som forfølger moderat vækst. Udmeldingen om flere Netto og Rema-butikker presser dog ikke kun lavpriskæderne, men også supermarkedskæder som kæmper med at hente vækst, siger Henning Bahr.

Realistisk plan
Han hæfter sig ved, at netop Dansk Supermarked og Rema 1000 begge er kæder, som er gode til at eksekvere deres målsætninger.

Ifølge Henning Bahr har Dansk Supermarked dog længere til 600 Netto-butikker end Rema 1000 har til 400 butikker.

– Ser du på Rema 1000, så er de vokset med cirka 15 butikker om året, så derfor er det bestemt heller ikke urealistisk, at de rammer 400 butikker om fem-seks år. Det kræver, at de rekruttere flere dygtige franchisetagere og har fokus på innovation. Så er der så udfordringen med tætheden i butiksnettet, som Rema 1000 hele tiden skal balancere, siger Henning Bahr.

Ifølge Henning Bahr er faremomenterne for Netto ikke mindst, at mange tilbageværende butiksplaceringer på markedet er ”convenience-placeringer”, altså steder, hvor forbrugerne køber en lille kurv.

Samtidig mener han heller ikke, at Netto i samme grad som Rema 1000 kan copy-paste deres koncept fra butik til butik, men at det for Netto i steder gælder om at genoplive konceptet, som kæden netop har taget hul på med version 2.0.

DEL
Forrige artikelDagli’Brugsen retter ind til fælles brugskoncept
Næste artikelNetto kårer årets økolog
Søren Tougaard
Uddannet journalist fra DJH i 2005. Har herefter blandt andet mandsopdækket detailverdenen for Retail Institute Scandinavia og senest arbejdet som selvstændig journalist og kommunikationsrådgiver med fokus på detail, fødevarer og energi. Skriver nyheder, dybde og reportager.