Netto mister terræn i avisernes pristjek

Dansk Supermarked kalder pristjek fra Søndagsavisen fejlbehæftet, men benytter det i markedsføring af Føtex

Kan man tage et pristjek fra et de trykte medier for gældende, eller er det blot et øjebliksbillede, som en tabende kæde må lide under i ugerne efter?

Det kan nok diskuteres, og svaret afhænger formentlig af, om det kommer fra én, der ligger i top – eller fra de uheldige i bunden.

Men når man som kæde benytter et pristjek som markedsføring, er det vel en form for blåstempling af avisernes pristjek – eller i hvert fald af netop dette medies undersøgelse og sammenligning af priserne?

Og det er netop, hvad Dansk Supermarkeds Føtex gør – altså benytter et pristjek til markedsføring.

Taget ud af listen

Søndagsavisens seneste pristjek fra januar i år sammenligner 26 lavprisvarer i 12 kæder plus et onlinesupermarked. Det er første gang, at Føtex er med, siden Dansk Supermarked lancerede prisnedsættelsen Føtæsk, og kæden er landet på en 4. plads efter Aldi, Lidl og Bilka.

Nu hænger et stort billede af resultaterne foran Føtex i glas og ramme med beskeden om, at ”Discountbutikkerne har fået lidt at tænke over”.

Det er dog ikke alle discountbutikkerne, der er med på listen. Netto er fjernet – lige som i øvrigt storebror Bilka.

Er Netto da ikke en af de discountbutikker, der ”har fået noget at tænke over”?

Jo, det er den såmænd nok, men med en placering på en 6. plads – efter både Bilka, Føtex og endda ærkekonkurrenten Fakta på 5. pladsen, har Dansk Supermarked øjensynligt valgt, at Nettos placering ikke skal med.

Netto har historisk set været en af de kæder, som blev nævnt, når en anden kæde skulle foretage discountmatch – det har blandt andre Meny og Nemlig.com gjort for nylig. I 2016, da Søndagsavisen foretog et tilsvarende pristjek på lavprisvarerne, lå Netto da også på en 2. plads med Fakta som nummer 5 og Føtex som nummer 9.

Fald på øko-listen

Og det er ikke kun på lavprisparameteret, det ifølge pristjek går tilbage for Netto. I et pristjek på mærkevarer, ligeledes i Søndagsavisen, er Netto dalet fra en 2. plads i 2014 til en 3. plads i maj 2017.

Når det kommer til økologi, som betyder meget for Netto jvf. kædens slogan: ”Alle skal ha’ råd til økologi”, lå kæden på en 2. plads, meget tæt på 1’eren Aldi, i et pristjek, som Politiken foretog i november 2017.

De to tidligere år, da samme avis foretog et tjek på økologiske priser, havde Netto førstepladsen.

Sidstnævnte pristjek benytter kæden da også som markedsføring på sit website, hvor tjekket fra 2016 og 2015 er nævnt, men ikke det seneste, hvor Netto er slået af pinden som billigste øko-indkøbssted.

Intet svar fra Dansk Supermarked

Dansk Supermarked ønsker ikke at svare på, om prisniveauet er steget i Netto. Kommunikationskonsulent Kasper Reggelsen siger i en mail til Dansk Handelsblad, at det seneste pristjek fra Søndagsavisen, hvor Føtex ligger nummer 4 og Netto nummer 6, var ”behæftet med fejl”.

Søndagsavisen afviser, at pristjekket var behæftet med fejl og henviser til, at Dansk Supermarked fik forelagt resultaterne før offentliggørelse og ikke opponerede imod de priser, der var indsamlet.

Det er heller ikke lykkedes at få en forklaring fra Dansk Supermarked på, hvorfor Bilka og Netto ikke er med på listen i Føtex’ markedsføring af sin 4. plads.

DEL
Forrige artikelJuiceproducent vil støtte det lokale
Næste artikelStigende forbrug skal komme danske butikker til gode
Helle-Karin Helstrand
Er uddannet på Danmarks Journalisthøjskole i 2000 og har stort set siden været tilknyttet Dansk Handelsblad. Har i perioder også arbejdet freelance på en lang række magasiner og fagblade. Skriver nyheder, reportager og redigerer avisens navnestof. Tager billeder og mindre videoer.