Netto efterlyser endnu mere økologi

Netto oplever særligt økologisk frugt og grønt som mangelvarer i kædens butikker

Arkivfoto: Helle-Karin Helstrand

Næsten 20 pct. af Nettos samlede sortiment er i dag økologi, men salget af økologiske produkter kunne være endnu større i discountkæden, hvis der var flere øko-producenter herhjemme. Det fortæller Nettos danske landedirektør, Brian Seemann Broe.

– Det er en udfordring at skaffe nok økologisk dansk frugt og grønt. Forbrugerne vil rigtig gerne økologi, men den økologiske produktion er ikke så stor, at den kan dække efterspørgslen. Vi kan sælge alt det økologi, der bliver leveret til vores butikker, siger Brian Seemann Broe.

Ifølge Nettos landedirektør er billedet det samme i forhold til økologiske æg, hvor Netto heller ikke kan indkøbe nok mængder til at dække forbrugernes efterspørgsel. I 2016 købte de danske forbrugere økologi for 8 mia. kr. i dagligvarebutikkerne, hvilket er en stigning på 14 pct. på et år.

Brian Seemann Broe fortæller, at økologi også vækster meget i Netto. Hvor meget, ønsker han dog ikke at oplyse.

– Vores markedsandel på økologi er større end vores markedsandel i dagligvarehandlen, og jeg forventer, den vokser endnu mere de kommende år, siger landedirektøren.

Økologi i provinsen

Han siger, at Netto sammen med resten af dagligvarekæderne har været drivkraften bag at drive det økologiske salg frem i Danmark. En udvikling, der har betydet, at Netto oplever en større vækst i provinsen end i København, når kæden kører økologiske kampagner.

Brian Seemann Broe ser dog også, at mange forbrugere stadig har en prisbarriere, når det kommer til økologi. Derfor lancerede kæden i starten af 2017 sit eget økologiske private label-mærke ØGO, hvor grundtanken er at gøre økologi så billigt så muligt, så alle forbrugere får råd til at handle økologi.

– For Netto handler det om at sælge økologi til den brede del af befolkningen. Det er vigtigt for os. På den økologiske rejse kommer der også hele tiden forbedringer til, som mindsker omkostningerne og gør det muligt at producere flere økologiske varer. Og lige så snart du har mængden, bliver produkterne også billigere i butikkerne. For os i Netto er det måske det allervæsentligste, så alle har råd til økologi, siger Brian Seemann Broe.

Han kan glæde sig over, at 939 landmænd i år har ansøgt om støtte til at omlægge til økologi eller til at udvide deres økologiske arealer. Det betyder, at det økologiske areal vil vokse med ca. 19 pct. herhjemme efter omlægningsperioden. Regeringen har sammen med Dansk Folkeparti netop givet tilsagn om at støtte omlægningen med 315 mio. kr., så alle landmænd, der opfylder kravene, får deres ansøgning godkendt.